Brev

Skolen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige pige,

Tak, for dit brev. Hvor er det godt, at du har skrevet her, de tanker du går med lyder svære og det skal du ikke stå være alene med.

I starten af dit brev skriver du, at du klarer dig ok i skolen og at du har nogle venner. Det er rigtig godt, at vide du har det og at skolen ikke kun er svær, selvom det er tankerne omkring skolen der fylder meget.

Du spørger om dine tanker er normale. Der er mange børn og unge som tænker tanker, som ligner de tanker, der dukker op hos dig. Det er voldsomme tanker, som viser at man har brug for at gøre noget som kan hjælpe en til at få det bedre.. Tankerne er voldsomme, når de handler om at skade sig selv eller andre. Der kan heldigvis være langt fra tanke til handling, og derfor er det rigtig godt du har skrevet her. Det er så flot, at du beder om hjælp, når du kan mærke, at der er noget der er lidt ude af kontrol, som du ikke bryder dig om.

Det bekymrer mig meget, at dine tanker omkring de svære ting i skolen, er så voldsomme, at du tænker på at stikke en kniv i dig selv. Det fortæller mig, at det fylder alt for meget og at du har brug for hjælp. For den slags tanker, skal man ikke gå med i længere tid. Som du selv beskriver, kører de rundt i hovedet inden du skal sove, indtil din krop til sidst giver op og falder i søvn.

Jeg tænker, at du har brug for at tale med nogle voksne omkring dig. Jeg synes, at du skal prøve at dele det med dine forældre. Jeg kan godt, forstå, hvis du synes det er svært, at fortælle, men det er vigtigt, at de ved at du har det skidt, og at det er nogle ting i skolen, der er svære. Du behøver ikke, som en start, at fortælle dem om alle dine tanker, det vigtigste er, at de forstår, at du har brug for deres hjælp og støtte. Det er også vigtigt, at dine lærere ved, at du har det svært, så de kan hjælpe dig i situationerne i skolen særligt i de fag, du synes er svære. Måske kan dine forældre hjælpe dig med at tale med skolelærerne. Eller hvis du synes det er lettere at tale med dine lærere, kan du også starte der fremfor med dine forældre. Det er vigtigt, at I får lagt en konkret plan over, hvad målet er, hvordan du kan få hjælp til de fag, som du synes er svære. Det kan ske i samarbejde med skolen, dig og dine forældre, så I får aftalt; hvordan det kan blive bedre, hvem der gør hvad og hvornår, så du/I får mulighed for at arbejde med de ting, du har svært ved og nå mål med det. Det håber jeg vil give dig mulighed for at slippe de voldsomme tanker, når der bliver mulighed for at gøre noget ved de svære ting.

Du spørger, om man kan have angst for bestemte fag eller skolen generelt, og det kan man godt. Jeg ved ikke om det er tilfældet med dig. Det kan jeg slet ikke vurdere, men uanset er det vigtigt at du får hjælp af de voksne omkring dig. De kan også hjælpe dig videre, hvis du skal have hjælp fra professionelle eksempelvis. Det er i hvert fald vigtigt at man er tryg og trives i skolen.

Jeg vil også sige til dig, at du altid er velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen igen. Måske kan det være en hjælp, når tankerne løber lidt løbsk, eller hvis du har brug for konkrete forslag til, hvordan du kan få talt med dine forældre. Du kan finde vores rådgivningsmuligheder her: https://bornetelefonen.dk/faa-hjaelp/

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

 

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat