Skoleflyt

Kære børnetelefon.

Jeg er en pige som går i 6. klasse. I lang tid har jeg været skrevet op til nogle skoler i 7. og derfor skulle jeg for ikke så længe siden ud og tage en prøve for at se om jeg var god nok til at gå på skolen.

Vi (mig og min mor) havde aftalt at intet var sikkert og jeg bare skulle tage prøven og se om skolen var noget for mig. Efter noget tid fik jeg et brev om at jeg var kommet ind på skolen men jeg havde faktisk slet ikke lyst til at skifte skole for jeg har det rigtig godt på den skole jeg går på nu.

Jeg var rigtig meget i tvivl fordi min mor syntes at det var en god ide at flytte skole men hun ville selvfølgelig ikke presse mig. Nu har jeg svaret nej til at starte på skolen men jeg er rigtig bange for at jeg har truffet den forkerte beslutning.

Jeg holder stadig fast i at jeg har det RIGTIG godt på den skole jeg går på nu men jeg er bare bange for at det alligevel var dumt at sige nej til en chance for at prøve noget nyt, få nogle nye venner og måske også blive fagligt bedre.

Min mor støtter mig meget i at jeg ikke ville flytte skole men jeg synes bare hele tiden at folk snakker om hvor godt det er at flytte skole og jeg er bange for at mine venner flytter skole på et tidspunkt.

Jeg ved godt at man selvfølgelig bare kan flytte skole om nogle år hvis det ikke går godt men jeg føler på en måde også at jeg ikke tør prøve noget nyt…

Var det en forkert beslutning eller var det det rette at blive her hos mine venner?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej med dig.

Mange tak for dit brev.

Jeg synes, det er rigtig flot af dig, at du mærkede efter, hvad du havde mest lyst til lige nu. Det er super godt gået af dig! Og det er faktisk den eneste måde, du kan træffe valg på. For man kan ALDRIG vide, om det man har valgt lige nu også vil føles rigtigt ude i fremtiden

Det er et stort skift, der sker i ens liv, når man skifter skole. Man ved ikke, hvordan det er at være i den nye klasse, og der er mange nye mennesker at lære at kende. Måske er undervisningen også på en helt anden måde end den, man er vant til. Det er slet ikke alle, der er glade for at skifte skole. For nogle er det en rigtig god oplevelse, for andre er det stik modsat. Hvad der er rigtigt for den ene, er forkert for den anden. Skoler og klasser er forskellige, og det kan være hårdt at komme ind i en klasse som helt ny.

Jeg kan ikke fortælle dig, om din beslutning er rigtig eller forkert. Du føler selv, at du har det rigtig godt på den skole, du går på. Og det er noget af det allervigtigste, når man går i skole.

Jeg bliver nysgerrig på, om du mon har fortalt din mor, at du kommer i tvivl, når du hører så mange gode ting om at skifte skole? Det lyder til, at din mor er rigtig god til at bakke dig op i dine beslutninger. Måske kunne det også være rart for dig at tale med hende om den tvivl, du føler?

Måske kan du opnå nogle af de samme ting uden at skifte skole? Du kunne fx. finde nye venner ved at starte til en sport? Du kunne også tale med din lærer om, at du gerne vil forbedre dig i skolen – måske kan du få noget ekstra-materialer i nogle af de fag, du synes er svære? På den måde kan du få nye venner og blive fagligt bedre uden at skifte skole.

Jeg sender dig de bedste tanker.

Mange hilsner fra

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.