Skole skipperig mindst 1 gang om ugen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig på 14 år

Det lyder svært at være i din klasse. Jeg kan godt forstå, at du har svært ved at være dig selv og ikke har lyst til at komme i skole. Jeg har talt med mange andre børn, der har det ligesom dig. Det siger jeg, fordi jeg synes, du skal vide, at du bestemt ikke er alene om at have det sådan.

Mange der skipper skole, beskriver at det er en løsning der fungerer i øjeblikket. For så får man det hele lidt på afstand. Men de oplever også at det desværre skaber nogle nye svære situationer og følelser, som gør at man får man lyst til at trække sig igen. Måske er det noget du kan genkende.

I dit brev beskriver du så præcist, hvad der er svært. Du skriver, at der er “alt for mange lektier, alt for meget larm, alt for mange mennesker og det er svært at være sig selv”.

Du oplever også at lærerne er ligeglade, og at dine forældre siger, at du er doven. Det kan jeg virkelig godt forstå, hvis det ikke føles så trygt at tale med dem om det.

Jeg tænker på, om der mon er en anden voksen i dit liv, som du ellers ville kunne tale med? Det kunne fx være en onkel eller moster? Hvis ikke der ikke lige er nogen, så findes der også andre muligheder. Dem vil jeg rigtig gerne fortælle om.

Der findes fx en mulighed for at tale med en skolepsykolog. En skolepsykolog fx ved en masse om, hvordan det kan være svært i skolen. De kan derfor hjælpe med, hvordan man kan få det bedre. Hvis ikke du allerede har prøvet det, vil jeg foreslå, at du prøver det. Hvad tænker du mon om den mulighed?

Du kan google “din skoles navn” og “psykolog”, så kan det være at der dukker et telefon nummer op, du kan ringe til. Du kan også spørge din lærer, om han/hun bestille en tid til dig, så du kan komme til at tale med en skolepsykolog. Du behøver ikke sige til din lærer, hvad det drejer sig om. Det må du gerne holde for dig selv.

En anden mulighed at ringe herind til BørneTelefonen. Vores rådgivere på telefonen er vant til at tale med børn om alt der er svært. Hvis du ringer herind, kan du også høre om muligheden for at tale med en bisidder hos BørneTelefonen.

Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116111.

Jeg ved fra andre børn og unge i lignende situationer, at man let kan føle sig misforstået, når man trækker sig fra skolen. Noget der har virket for dem, er at skrive det ned som en brev. Præcis som du allerede har gjort til mig her.

Du kan fx skrive: “Jeg er bange for, at du tænker at jeg er doven, fordi jeg skipper skolen. Men det handler tværtimod om, at jeg har det rigtig svært i skolen med flere ting. Kan vi tale om det?”.

Måske har den voksne du taler med også nogle andre bud på, hvordan du kan tale med din lærere eller forældre, uden at du bliver misforstået.

Jeg ved, at det kan føles svært at tale om, når man trækker sig fra skolen. Det kræver mod. Dét at du har skrevet herind viser mig, at du har det mod. Det er en styrke du kan bruge, hvis du taler med en skolepsykolog, bisidder, dine forældre og en lærer.

Der er flere muligheder, og måske skal du prøve lidt forskelligt af. Når du har gjort det, kan det være, at du har brug for at tale med os igen om hvordan det gik. Det er du må du endelig gøre. Vores telefon nummer er 116 111.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.