Skole skift??

Brevet er anonymiseret af hensyn til den unge

Hej Børnetelefonen👋

Jeg er en pige på 13 år og har det ik så godt i min klasse. Jeg vil skifte!

Mig og min bff (….) og jeg har talt om det og vil skifte hen til …. skolen sammen. Men det er også lidt svært for hende at sige pga nogle ting der sker hjemme hos hende. Jeg ved ik hvordan jeg skla fortælle der til mine forældre, at jeg ik vil gå på skolen mere. Jeg frygter bare spørgsmålet ‘hvorfor’ eller ‘er der da sket noget i skolen i dag siden du siger du sige det’ eller ‘hvorfor med ….’??

Jeg går bare i sådan en total rich-kid klasse hvor mine karmerater og mine dumme lære ændre min personlighed på en måde jeg ik kan lide. Mine lære er hele tiden efter mig, og hader mig sikkert.

Hvordan skal jeg fortælle det til mine forældre at jeg vil skifte skole??

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Det er ikke godt, at du har det så skidt, at du har lyst til at flytte skole.

Der er rigtig mange børn, der oplever, at de gerne vil skifte skole. Jeg tænker, at du kunne have brug for at få nogle idéer til, hvordan du kan snakke med dine forældre om det. Er det rigtig forstået?

Du skriver lidt om, hvordan dine forældre ville svare, hvis du siger til dem, at du gerne vil skifte skole. Og jeg tænker, at deres spørgsmål er rigtig gode til at hjælpe dem med, at de bedre kan forstå, hvad der sker og om der kan gøres noget ved det.

Hvad tænker du om at fortælle dem, hvad du fortæller mig? At du føler, at dine kammerater og din lærer ændrer din personlighed? Det lyder som om, at det kan være svært for dig at være i dét miljø. Du kunne fx. sige det til dem en dag i weekenden eller et andet tidspunkt, hvor der er ro og tid til at talt om det -måske når I havde spist aftensmad sammen? Det kan også være nemmere at skrive en besked til dine forældre, at du gerne vil tale med dem om at skifte skole.

Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har nogle søskende, du kunne fortælle det til først? Så kunne de støtte dig i at fortælle det til dine forældre. Det er nemlig rigtig vigtigt, at du får snakket med dine forældre, da de jo skal være inden over et skoleskift – samtidig kan det være rigtig svært at sige alene. Det kunne måske også være en idé for dig at snakke med en skolepsykolog? De har nemlig også rigtig mange gode råd til, hvordan du kan komme videre og hjælpe dig til at snakke med dine forældre.

Jeg undrer mig lidt om, det er noget, du har gået og tænkt på længe?  Nogle gange kan man godt have en dårlig periode på skolen, og det lyder som om, at du i hvert fald har en god veninde der. Har du mon snakket med hende om, hvor længe I har tænkt på det?

Det er også vigtigt, at du ikke går og er ked af det. Det kan fylde rigtig meget, og det er rigtig vigtigt, at dine forældre ved, hvordan du har det, så de kan hjælpe dig og måske også din veninde, hvis du vil fortælle dem lidt om det?

Jeg håber, at du har fået nogle idéer til, hvad du kan gøre, og hvordan du kan snakke med dine forældre. Ellers er du meget velkommen til at skrive eller ringe 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.