Skole skift

Jeg har flyttede skole her til sommer og jeg har det ikke godt, jeg vil gerne skifte tilbage men min far vil ikke have det.

jeg flyttede fordi vi skulle flytte et andet sted hen, men jeg kan godt tage bus og tog til min gamle skole jeg skal bare stå op kl 6:00 og det kan jeg godt.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre jeg kan ikke leve sådan her.

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14 årig

Tusind tak for dit brev. Det lyder sørme ikke rart, at du ikke føler dig godt tilpas med dit skoleskift. Det virker så tillidsfuldt af dig, at du har talt med din far om, at du ønsker at flytte tilbage til din gamle skole.

Du virker meget ansvarlig, at du både har talt om dit ønske og og samtidigt undersøgt, hvordan du selv kan sørge for at komme i skole med offentlige transport.

Jeg ved jo desværre ikke, hvorfor din far ikke vil have, at du flytter tilbage til din gamle skole. Måske er det fordi, din får håber, at du vil falde bedre til på din nye skole, når der er gået noget tid, og at du via din nye skole vil få venner tæt på jeres nye bolig. I teenage årene er det ofte ikke lige så let at flytte skole, som det er i de yngre klasser, hvor børn ofte hurtigt begynder at lege sammen.

Hvis det er svært for dig og din far at komme videre i jeres snak, kan du jo overveje at vise din far dit brev og mit svar. Hvis din far ønsker det, er han meget velkommen til at ringe til ForældreTelefonen. Her vil voksne kunne tale med din far om, hvordan han bedst muligt kan støtte dig i forbindelse med dit skoleskift. Jeg sender jer lige nummeret her: 35555557.

BørneTelefonen har også noget, der hedder “Børn hjælper børn”. Her er det børn, der svarer børn. Måske vil det være noget for dig at læse om andre børn og unge, som har skrevet og svaret hinanden i forbindelse med skoleskift. Jeg sender dig lige linket, hvis du har lyst til at læse om det: Hvad er Børn Hjælper Børn?

Jeg har endnu en ide til dig: Det vil måske kunne sætte tanker og samtale i gang, hvis du med sammen med din far kigger her: Guide: Er skoleskift noget for dig?

Du er også altid meget velkommen til at ringe, sms eller chatte med BørneTelefonen på 116111

Vi ønsker dig kun alt det bedste herfra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.