Brev
Skole og fravær
Hej BørneTelefonen
For cirka 6 måneder siden startede jeg på en ny skole. Det var enlig mest fordi at jeg ville prøve noget nyt og bo tættere på mit hjem. Men det er blevet svære og svære. Lige fortiden er jeg hjemme men uden at vide hvorfor. Over i skolen bliver jeg tit svimmel og træt og nogle gange går jeg ud på badeværelset og græder.
Mine forældre vil gerne have at jeg fortæller dem hvad der er galt men jeg synes selv jeg har fortalt dem alt jeg kunne fortælle. Mine lærer tror at det er fordi at jeg ikke tror at pigerne fra min klasse kan lide mig men det er det ikke. Nogle gange virker de faktisk “obsessed” med mig og jeg ved ikke om det kan være endnu en grund til at jeg ikke kommer i skole. Min ven har haft det lidt som jeg har det. Hun havde angst og gik til psykolog og senere fandt hun ud af at hun havde autisme.
Jeg tror ikke at det har påvirket mig men jeg følte at jeg blev nødt til at sige det. Min problem er bare at jeg ikke ved hvordan jeg kan komme tilbage i skole.
12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej.
Hvor er det godt, du tager kontakt til BørneTelefonen, for at få ideer til, hvad du kan gøre. Jeg kan godt se, at du har brug for ideer til, hvordan du kan komme tilbage til din nye skole.
Det kan være rigtig svært, at skifte skole, da det er et helt nyt sted. Der er nye lærere og nye venner og veninder man skal lære at kende. Det kan også tage noget tid, før man føler sig tryg og sikker på det nye sted.
Du kan godt føle dig svimmel og utilpas, hvis du er et sted, du ikke føler dig tryg ved. Det er ikke ualmindeligt, at man kan mærke det i sin krop, når man føler sig presset af nye omgivelser og relationer.
Du skriver, at dine nye veninder virker “obsessed” med dig, og det kan jeg godt forstå virker lidt overvældende. Man kan let få rigtigt meget opmærksomhed, når man er den nye elev i klassen. Men det lyder heldigvis også som om, at dine nye kammerater gerne vil lytte til dig og være veninde med dig.
Der er god sandsynlighed for, at interessen vil klinge af, når du ikke længere er så ‘ny’. Men det kræver jo, at du kommer tilbage til skolen og bliver en del af hverdagen i klassen. Måske har du også i baghovedet, at du har brug for at komme tilbage til skolen af andre grunde. For eksempel for at kunne følge med i, hvad der sker fagligt.
Mit råd til dig er derfor, at starte med, at tale med dine forældre igen. Fortæl dem, at du føler dig svimmel og skidt i skolen, og at du bliver rigtig træt, når du er der. Du kan måske bede dine forældre om, at kontakte din klasselærer? Så er jeg ret sikker på han eller hun rigtig gerne vil hjælpe dig tilbage igen på en god måde. Det er jo din lærers job, at hjælpe dig til rette i klassen – og det kan din lærer jo bedst gøre, når personen ved, at du faktisk har brug for lidt hjælp.
Det vil være en god ide, at skrive alle dine tanker ned inden du taler med dine forældre,  så du husker at få alt det med, som du har skrevet til mig . Nogle gange kan det være hjælpsomt at vise brevet her og mit svar til dig. I brevet forklarer du så præcist, hvordan du har det. At du er god til at beskrive dine følelser og tanker er en styrke, du kan bruge, når du skal fortælle dine forældre om dem.
Hvis disse forslag ikke hjælper dig, som du har brug for, så tænker jeg, at du skal kontakte os igen. Sammen kan vi måske få flere ideer til, hvad du kan gøre for at komme tilbage i skolen. Måske kender du vores medie HØRT ? Her kan du tale med en voksen rådgiver fra BørneTelefonen hele døgnet, der er vant til at tale om problemer i forhold til skolen. Vi vil rigtig gerne tale med dig, hvis du får behov for det.
De bedste tanker og ønsker fra BørneTelefonen.