Skole og familie

Hej børnetelefonen

jeg er lige skiftet skole fordi min skole kun gik op til 6 så man skulle skifte.

Jeg er startet på en skole inde i byen som jeg nu har gået på i ca. En uge. Jeg er rigtigt ked af det over at gå der fordi at menneskerne overhovedet ikke klinger med mig. Jeg ville meget hellere gå i skole der ude her hvor jeg bor i den nordlige side af dk.

Men min mor og far forstår det ik, og jeg bliver rigtig ked af det hele tiden fordi de bare bliver sure når vi snakker om det,

så please hjælp mig!❤️❤️

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Mange tak for dit brev. Det lyder som om, du er rigtig ked af det lige nu, og jeg vil meget gerne hjælpe dig, så godt jeg kan.

Det at starte på en ny skole kan være rigtig svært i starten. Særligt hvis man kommer fra en skole, som man faktisk var rigtig glad for, og hvor man havde gode venner. Derfor forstår jeg godt, du er ked af det. Og det kan være så frustrerende, når man oveni også føler, at ens forældre ikke forstår en.

Alle har brug for at have det godt i skolen og have gode venner. Og du skal vide, at vi taler med rigtig mange som dig, der synes, det er svært at starte på en ny skole. Så du er bestemt ikke alene om den følelse.

Jeg bliver glad for at høre, at du har delt dine tanker med din mor og far. Det kunne dog godt lyde som om, de ikke tager det alvorligt og forstår hvor ked af det, du egentlig er. Måske kunne du prøve at gå til dem igen. Spørge dem, om de har lidt tid til at snakke med dig, fordi du har noget vigtigt, du gerne vil dele med dem. Du kan f.eks. også sige til dem, at du håber, de vil lytte til dig, uden at blive sure.

Hvis du synes, det er svært at tale med dem om det, kunne det måske være en god idé at skrive et brev til dem. Nogle gange kan det være rart at have god tid til at tænke over, hvad det er, man gerne vil sige. Og at man heller ikke behøver at skulle sige det ansigt-til-ansigt. Måske kunne du også skrive hvorfor, du vil på den anden skole. Måske de så bedre forstår hvorfor, du vil skifte. Du kunne også spørge dem, hvorfor de synes, at du skal på den skulle nu. Du kan også vise dem, det brev du har skrevet til os.

Hvis du ikke synes, det er en mulighed at gå til dine forældre igen, kan det være du kunne gå til en anden voksen, som du føler dig tryg ved at tale med? De fleste oplever, at det er en stor lettelse at få talt med andre om, hvordan man har det.

Måske kunne det være en god idé at gå til en af dine lærere på skolen? Han eller hun vil måske kunne hjælpe dig med at falde bedre til på skolen.

Måske kan det også hjælpe dig at huske på, at det tager tid at falde til et nyt sted. Og det tager tid at lære hinanden rigtigt at kende. Måske kommer det helt af sig selv og du lærer dine skolekammerater bedre at kende, når I begynder at arbejde sammen på kryds og tværs i klassen. Men hvis du har mod på det, kunne du måske også prøve at opsøge nogle af dem, som du synes virker rare. Måske spørge dem, om de har lyst til at lave noget sammen med dig efter skole.

Måske vil du også kunne få noget ud af at besøge vores hjemmeside og læse breve fra andre børn og unge, der synes, det kan være svært at starte på en ny skole. Du kan komme direkte derind ved at trykke på det her link: Breve om at skifte skole

Ved at skrive herind har du allerede vist et stort mod. Det håber jeg, du kan bruge til at få talt med dine forældre igen eller gå til en anden voksen – måske en lærer på skolen – og få fortalt, hvordan du har det. Jeg håber også, at mit brev til dig måske kan give dig en ro og tro på, at du med tiden kan få det godt på din nye skole.

Du er også mere end velkommen til at ringe, chatte eller sms’e til os på 116111, vi er for at lytte og hjælpe.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.