Brev
Skole nørd???!
Hej
Går på en skole hvor jeg er skolens nørd det vil jeg ikke være men jeg vil heller ikke lige frem ”spille” dum Men vil bare gerne være den 2. bedste Men ved ikke hvordan jeg bliver det???
Og det er svært for mig at lade vær med at elske skolen med vis jeg bliver ved med det Så har jeg ikke så meget tid med mine venner Men skal jeg stadig være klassens nørd eller skal jeg Bare Være som de andre???
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Hvor du skriver om en situation, som jeg tror mange elever kender til. Nemlig at det er rigtig svært, at ændre den position man nu engang har fået i sin klasse. Jeg tænker, det er lige svært, om du betragtes som ”ham den kloge” eller ” ham den dumme” eller ” ham den sjove”.
Når man har gået i skole i et par år, så er rollerne tit nærmest ”cementeret.” Jeg kan godt forstå, hvis du føler dig fastlåst i ”din rolle”. Du skriver, at du bliver set, som ”ham nørden”, og så kan jeg forestille mig, at dine omgivelser også forventer, at du altid kan leve op til de krav skolen stiller.
Du vil gerne bare være næstbedst, skriver du, men du ved ikke, hvordan du kan ændre de andres opfattelse af dig, og det kan også være svært. Alle har brug for at føle, at man er accepteret og hører til i en gruppe.
Jeg forstår på dig, at du ikke føler, du kan tilgodese dine venner, hvis du også skal klare skolens mange krav og blive ved med at være klassens nørd. Føler du, at dine venner accepterer, at du er klassens nørd? Eller synes de, at det er belastende?
Måske skulle du tale med dine venner om, at du gerne vil ændre lidt på dine omgivelsers opfattelse af dig som dygtig/nørd? Muligvis synes dine venner, at du er ok og at det er godt at være ven med dig?Jeg kan forstå, at du klarer dig godt i skolen og derfor har folk omkring dig sikkert også høje forventninger, til dig - Og jeg synes også, jeg kan se, at du også høje forventninger til dig selv (?), for som du skriver, så elsker du at gå i skole.
Jeg tænker derfor at du på den ene side trives med de krav og udfordringer, du får hver dag, men ville ønske at  nogle af dine andre sider og egenskaber også fik mulighed for at komme i spil..?
Det kan være rigtig svært, at ændre den rolle, man har fået i sin klasse. Jeg tænker, det kan tage ret lang tid, før din ”kloge” rolle vil forsvinde i forhold til dine klassekammerater, men et betyder jo ikke, at et er umuligt.
Du spørger, hvad du skal gøre, og jeg tror ikke, bare, at der er en løsning, som er brugbar. Men måske kan et hjælpe dig lidt, hvis du tør tage en snak med dine lærere om, at du er lidt træt af den bestemte rolle, du føler dig låst fast i. Jeg gætter på, at lærerne gerne vil hjælpe dig til at finde en mere gylden middelvej, så du kan komme til at trives bedre i klassen...
Nogle gange er det, der skal til, at man skifter miljø (skifter skole) starter på ny, som ”et uskrevet blad”. Der er jo aldrig nogen garantier, men nyere undersøgelser peger på at 60 % af dem, der skifter klasse pga. dårlig trivsel faktisk får det bedre i den nye klasse. Og hvis nu du kom ind i en klasse, hvor du ikke blev betragtet som nørd, så kunne du måske ændre dit image? Måske kunne det være en ide, som du kunne overveje og tale med dine forældre om?  (Hvis du synes, at det hele virker totalt fastlåst...)
Det er jo ikke sikkert, at det vil være det rigtige for dig. Det er altid så nemt for andre bare at sige, at man skal lade være med at tage sig af, hvad andre mener, så det vil jeg skåne dig for. (Selvom jeg tror de fleste af os, ville have glæde af at øve på, at gøre os fri af de andres meninger.)
Måske vil det være bedre for dig, hvis du kunne prøve at fokusere på at være glad for/stolt af din viden? Du virker som en dreng, der har mange ressourcer, prøv om ikke du kan være glad for det? Jeg tænker som sagt også, det nok vil være en god ide, hvis du får talt med din lærer om, din opfattelse, af din rolle i klasen? Som sagt, så har rigtig mange elever, været i den samme situation, som du oplever nu, så jeg tror sagtens, din lærer kan forstå dig og vil tage det alvorligt.
Hvis ikke du synes. mit svar er brugbart, så kan det være, at du kunne have glæde af lidt mere direkte rådgivning, fx. på BørneTelefonen på 116 111- i hvert fald er du meget velkommen til at ringe til os.
Mange hilsner fra BørneBrevkassen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen