Brev
Skole angst?
Hej jeg er en pige på 13 år, jeg har det rigtig svært med skole!
Jeg kan slet ikke få mig selv afsted om mandagen, og det laver meget besvær! Det er ikke noget nyt jeg har haft det på den måde i det meste af min skolegang!
Det er ligesom der er noget inde i mig som bare ikke vil der ind når jeg kigger på skolen får jeg det dårligt og mit åndedræt bliver hurtigere, jeg ved bare slet ikke hvad jeg skal gøre!
Det er træls fordi af jeg gør på en virkelig god skole, men ja som sagt er der noget inde i mig der ikke kan få mig afsted jeg har det så svært med det og det påvirker mig meget!!!!
Min mor bliver sur og ked når hun ikke kan få lig afsted om morgenen!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Det lyder bestemt ikke rart, at du får det så dårligt over, at skulle i skole. Jeg kan rigtig godt forstå, at det er træls. Men hvor er det bare godt, at du kan mærke, at der er noget der ikke føles rigtigt inde i maven – det er en rigtig god ting, at kunne mærke efter i sig selv.
Jeg vil hjælpe dig så godt jeg kan.
Nogen gange kan det være svært at finde ud af, hvad man egentlig er ked af. Men du er ked af det, når du skal i skole – så har det nok noget med skolen at gøre.
Kunne du og dine forældre sætte jer sammen og lave en liste over de gode ting ved din skole/klasse og de ikke gode ting ved din skole/klasse?
På den måde kan det måske blive lidt nemmere at finde ud af; hvad der gør dig glad ved skolen/klassen og hvad du bliver ked af ved skolen/klassen.
Når I har fundet nogle svar på de ting, så kan I også komme igang med at finde ud af, hvad der skal til for at du trives i skolen/klassen.  Det kan I også tale med skolen om, så dine lærere også kan hjælpe med, at du får det godt i skolen/klassen.
Det er ikke godt at gå og være ked af det i lang tid. Man kan godt have dage eller et stykke tid, hvor man ikke lige synes, at alt er super sjovt. Men det skal ikke være i lang tid, så er der brug for hjælp til at få det bedre.
Du skriver skole angst i din overskrift til dit brev, mon du har talt med nogen om det? Er der nogen, en læge, som har fortalt det til dig…? Hvis det er angst du kæmper med, så er det også vigtigt, at du får hjælp til de tanker, som kan gøre det svært at komme i skolen. I nogle kommuner har man forløb til børn og unge, som kæmper med angst. Måske kunne du og din mor finde ud af, hvilke former for hjælp der er i kommunen og gennem lægen.
Jeg hører dig også sige, at din mor bliver sur og ked af det når hun ikke kan få dig afsted om morgenen. Det tænker jeg nok er et udtryk for, at hun bekymrer sig og gerne vil dig det bedste. Derfor tænker jeg også, at det ville give god mening, hvis du fik snakket med dine forældre om, hvordan du har det.
Hvis du har mod på det, kan du vise dem brevet du har skrevet ind til BørneTelefonen. Du kan også vise dem det svar vi har givet dig.
Dine forældre er også velkomne til, at ringe ind til ForældreTelefonen, hvis de vil have lidt rådgivning på telefonnummer 35 55 55 57.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen