Brev
Skole
Hej jeg er en pige på 15
Jeg kan lide en af mine skole pædagoger jeg går i noget det heddet t-klasse som er for børn der har det svært men jeg er blivet vild med min ene pædagog han er 39 og jeg er 15 ved godt det er mega forkert men jeg er vild med ham han gøre mig altid glad og han kan altid får mig til at grine hvad skal jeg gøre
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Tak for dit brev. Hvor er det flot, at du har sat ord på dine følelser for din pædagog/lærer. Den lille forelskelse, du beskriver, er du slet ikke alene om. Jeg ved, at du deler den oplevelse med mange andre unge. Det er bare ikke alle, der har det samme mod som dig til at sætte ord på det.
Rigtig mange unge oplever at blive forelsket i deres pædagog eller lærer. Det føles spændende og måske lidt forbudt, og læreren står lige der foran en i skolen og er sød. Der er intet galt i at have et crush på sin lærer, så længe det ikke udvikler sig til mere.
Du er, som du sikkert ved i puberteten, og det er på det her tidspunkt, man begynder at blive rigtig interesseret i at være intime med andre både følelsesmæssigt og fysisk. Det er en ny side af sig selv, man kan godt sige, at man skal lære sig selv at kende på ny.
Derfor er du heller ikke den eneste, som har haft de her tanker om en lærer. Der er ikke noget galt i at have de her tanker, det er ganske naturligt at fantasere, drømme og overveje, hvordan det ville være. At handle på det er lidt en anden sag.
Selvom du måske godt ved det, kan jeg ikke lade være med at fortælle dig, at den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år, men når det kommer til seksuelle forhold mellem unge mennesker og autoritetspersoner som f.eks. en lærer eller en pædagog, så er den seksuelle lavalder 18 år.
Da du er 15 år, så vil det altså være ulovligt, hvis din lærer har et seksuelt forhold med dig. Sådan en lov er lavet, fordi man ønsker at passe på børn og unge, og fordi det i situationen kan være rigtigt svært at gennemskue, hvad konsekvenserne vil være af at have et forhold til sin lærer.
Alt dette er ikke for at skræmme dig, men mere fordi jeg synes, du skal vide, hvad reglerne er.
Derfor tænker jeg, at det kan være, at du om noget tid, oplever, at du ikke har de samme tanker om din lærer mere, og at du måske oplever at få følelser for en anden fyr på din egen alder. Ud fra det, du skriver, virker det til, at du bruger meget af din tid og energi på at tænke på ham. Og det forstår jeg godt, når du beskriver, at han gør dig glad.
Hvis du oplever, at det fylder for meget for dig oppe i hovedet, kunne det måske være en ide, hvis du prøver at finde nogle andre ting at fokusere på for at blive distraheret fra tankerne om ham.
Det kan være at bruge tid sammen med veninder eller noget andet, du godt kan lide f.eks. sport eller andre hobbyer. På den måde kan det være, at han kan at fylde lidt mindre i dine tanker i dit liv, og at dine følelser kan blive mindre for ham. Så han måske kan ende med at være en lærer, du bare er rigtig glad for.
Håber, du kan bruge mine råd. Hvis du har lyst til at snakke lide mere, kan du altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen