Brev
Skole
Hej BB
Jeg er en 17 årig pige, der går i 2.g, så synes, at det er lidt akavet at skrive dette brev.
Men jeg skriver, fordi jeg bare føler, at jeg hver dag gang på gang hele tiden kommer hjem med en følelse af, at jeg ikke har gjort nok.
Jeg føler ikke, at jeg rækker hånden op nok, hvilket jeg dømmer mig selv for. Jeg havde nemt ved det i folkeskolen, hvilket gør mig endnu mere sur på mig selv, fordi jeg også bør kunne gør det nu.
Men der er denne her anden pige i min klasse. Hun er det, man vil betegne som en rigtig stræber. Misforstå mig ikke, jeg synes, at det er mega godt, at hun altid har noget at sige. Jeg vil faktisk også selv kunne betegnes som en stræber igen, som jeg var i folkeskolen, men hun kan også virkelig gå over stregen nogle gange.
Hun fedter relativt meget for lærerne, og hun bruger altid nogle meget avancerede ord, hvilket gør mig flov over mit eget sølle ordforråd, der ikke er halvt så bredt som hendes.
Jeg HADER også bare at arbejde sammen med hende, fordi intet af det, man laver er godt nok, fordi hun så omskriver det til PRÆCIS det samme, som man skrev, men bare med andre ord. Hun stiller også bare altid spørgsmål, hun selv kender svaret på, fordi hun gerne vil virke klogere end os andre.
Derfor føler jeg mig rigtig utryg. Jeg er bange for, at det jeg har at sige, ikke vil være nær så godt. Af den grund er jeg også begyndt at kludre vildt meget med mine sætninger, og jeg hader, at virke klog, hvilket lyder dumt, for det vil jeg jo gerne være, men jeg er bange for, at folk kommer til at sammenligne mig med hende, altså at jeg også bare en en stræber (på en negativ måde) og folk så vil bagtale mig, eftersom de gør det samme mod hende.
Hun behandles ikke dårligt, når folk er sammen med hende, men de kan bare fortælle en, hvor irriterende, de synes hun er, når hun vender ryggen til et øjeblik.
Jeg håber, at I kan give mig nogle råd, for jeg er også bare blevet træt at, at jeg godt er bevidst om mit problem, men ikke er “stærk” nok til at tage mig sammen til at gøre noget ev det.
Desuden er min søster også blevet træt af, at høre på mig om dette, og hun kan på den anden side heller ikke give mig nogle råd.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år,
Tak for dit brev! Hvor er det dejligt, at du er så glad for at gå i skole og går så meget op i at klare dig godt. Det synes jeg er rigtig sejt. Det viser stor styrke, at du skriver herind for at få gode råd, men også at du virker meget bevidst om din situation. Det viser handlekraft at bede om hjælp og gode råd, når man har brug for det!
Jeg kan sagtens forstå, at du har svært ved at vænne dig til overgangen mellem folkeskolen og gymnasiet. Det er der rigtig mange unge, der kan have svært ved. Ikke at det gør dit problem mindre, men du er bestemt ikke alene om det.
Du skriver, at du ikke føler, du får “gjort nok” i skolen med hensyn til at få rakt hånden mere op. Hertil skriver du også, at du føler dig “rigtig utryg”, af frygt for at det du vil sige, ikke er nær så godt som de andres (måske især hende pigen, du nævner).
Det er ikke nemt at få sagt noget højt i klassen i det hele taget, men det bliver i hvert fald ikke nemmere, når man går rundt med en følelse af utryghed. Jeg kommer til at tænke på, at selvom hende pigen formulerer sig på en lidt anden måde end dig, så behøver det jo slet ikke betyde, at det du siger er mindre rigtigt end hendes. Som du selv skriver, så omformulerer hun jo egentlig bare dét, du fik skrevet.
Man kan være klog på mange forskellige måder. Og det behøver ikke betyde, at der er en bestemt måde, der er mere rigtig end en anden. Eksempelvis behøver man ikke at svare med meget lange og komplicerede sætninger, som du nævner. Svaret bliver ikke mere rigtigt af den grund. Giver det mening?
Derudover er det måske også vigtigt at huske på, at ingen er gode til ALT. Ingen er ens, og det er heller ikke meningen, vi skal være ens. Og dem der er gode til én ting er måske mindre gode på andre områder. Selvom det er naturligt at spejle sig i andre, så har vi ikke de samme forudsætninger som mennesker.
Hvis du har mod på det, kan du prøve at række hånden op bare en enkelt gang i hver time, så du stille og roligt kan se, at du også har rigtigt meget godt at sige. I næste uge kan du prøve at række hånden op to gange i hver time, og sådan vælger du selv, hvordan det skal udvikle sig.
Du kan også prøve at snakke med din lærer om, at det nogle gange kan føles svært at få sagt så meget, men at du øver dig. Det kan måske hjælpe at få sat ord på utrygheden ved situationen, så den kan føles mere tryg i længden.
Du kan også prøve at tale med din søster igen, så du kan forklare hende mere om, hvad usikkerheden består i. Det kan endda være, I finder ud af, at der slet ikke er nogen grund til at være bange.
Du er allerede nået rigtig langt, i og med du er opmærksom på, hvilke områder du gerne vil forbedre. Men du skal også huske at rose dig selv for alt det du allerede har fået gjort, i stedet for at lægge for meget fokus på, hvad du ellers kunne have gjort. Det kan være hårdt, hvis man hele tiden går rundt med en følelse af, at man ikke lever op til sine egne krav. Du er ikke alene om at have det sådan, og jeg vil gerne give dig et link til nogle øvelser du kan prøve hvis du har lyst: Selvværdsøvelser.
Du virker til at være god til at mærke dine egne følelser. Du er også meget opmærksom på, om andre har det godt. Og så er du bestemt STÆRK nok til at få gjort noget ved din situation, idet du skriver herind!
De bedste tanker og ønsker fra BørneTelefonen