Skole

Hej brevkasse..

Jeg er en pige på 14, der har et problem. Jeg har altid været den gode elev i skolen og derfor er jeg også kendt som “nørden”. Derfor har jeg prøvet at komme væk fra det image, da det ikke er sjovt at være kendt som “hende den klogde”, ved at være lidt mere sløv i skolen og være mere afslappet omkring lektier og sådan noget.

Så her forleden skulle alle eleverne til en samtale med min lærer for at snakke om hvordan det går osv, og han sagde at det var gået ned af bakke for mig. Det føltes som et slag i maven, da jeg går meget op i skolen og at være god. Det værste er, at folk stadig ser på mig som nørden…

Jeg har det som om jeg er ved at blive kvalt i falske mennesker på min skole. Jeg har et par rigtige venner jeg ved jeg kan regne med, men jeg er virkelig virkleig træt af alt det popularitet og hvem der er “fame” osv. Jeg har noglegange overvejet at skifte skole, fordi det fylder SÅ meget i min hverdag. Tanken om bare at komme væk fra de mennesker og starte forfra er rigtig fristende. Men er det bare det samme der? Og vil jeg blive kendt som nørden igen?

Når jeg kommer hjem har jeg nogle gange lyst til bare at græde fordi jeg føler mig så fortabt. Men alligevel har jeg ikke lyst til at skifte skole når der kun er et par år tilbage af folkeskolen, og jeg ved der er nogle der har det værre end mig. Så hvad skal jeg gøre? Håber virkelig i kan hjælpe mig.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige
Tak for dit brev, hvor du beskriver, din skolesituation, som du føler er meget fastlåst. Det lyder til, at det er svært at slippe ud af den rolle, som hende ”hende den kloge” selvom du bevidst har prøvet at ændre på det, ved blandt andet, ikke at tage skolens krav så højtidelige.

Du skriver, du er kendt som ”hende nørden”, og at dine omgivelser forventer, at du sagtens kan leve op til de krav skolen stiller. Jeg tænker, at der nok er mange unge, der kan nikke genkendende til den samme problematik. Det kan være rigtig svært, at føle, at man ikke hører til gruppen. Det kan være svært, at være en af de elever, der har det nemt i skolen fagligt, når man nu gerne vil være, sammen med de kammerater, der ikke, kan leve op til de krav, skolen stiller.

Du har altid klaret dig godt i forhold til det faglige, hvilket bevirker, at folk omkring dig har høje forventninger, til dig - og har du også høje forventninger til dig selv? Det ville i hvert fald ikke være unaturligt, hvis du havde. Kunne det tænkes, at dine egne forventninger måske har indflydelse på, at du har så svært ved at få at vide, at det er gået lidt ”ned af bakke” for dig?

Jeg tænker, at din reaktion, hvor du beskriver kritikken” som et slag i maven” kan skyldes, at du egentlig ikke har været forberedt på, at din plan faktisk virkede? I hvert fald, kan jeg forstå, er dit image hos din lærer blevet ændret. Det vil nok tage lidt længere tid, før din ”kloge” rolle forsvinder i forhold til dine klassekammerater.

”Dit eksperiment” viser mig, at det tit kan være rigtig svært, at ændre den position, man har fået i en klasse. Omtales du først som ”den dumme” ”den frække” osv. så kræver det en del at ændre på den opfattelse.

Du spørger, hvad du skal gøre og jeg tror ikke, bare at der er en løsning, som er rigtig for alle. Derfor vil jeg forsøge at komme med et par ideer, som du forhåbentlig kan blive inspireret af...

Nogle gange er det, der skal til, at man skifter miljø (skifter skole) starter på ny, som ”et uskrevet blad”. Jeg kan se, at den tanke har du også haft, men at du er nervøs for at ”nissen” flytter med. Der er jo aldrig nogen garantier, men nyere undersøgelser peger på at 60 % af dem der skifter klasse pga. dårlig trivsel faktisk får det bedre i den nye klasse. Og hvis nu du kom ind i en klasse, hvor det ikke blev betragtet som nørdet at gå lidt op i skolen, så kunne det måske være en ide, du og dine forældre kunne diskutere..?

Men det er jo ikke sikkert, at det vil være det rigtige for dig. Det er altid så nemt for andre bare at sige, at man skal lade være med at tage sig af, hvad de andre mener, så det vil jeg skåne dig for. (Selvom jeg tror de fleste af os, ville have glæde af at øve os lidt på at gøre os fri af de andres meninger.)

Måske vil det blive lettere for dig, hvis du kunne prøve at fokusere på at være glad for/stolt af din viden og hvis du kunne øve dig i at give udtryk for din kritik og lægge afstand til de andres interesser? Mangfoldighed er vigtigt og der skal være plads til alle i et fællesskab. Både den elev der fordyber sig og den der ikke tager opgaven så alvorlig. - (Måske er det en del af problemet i din klasse, at der ikke er plads til alt for meget forskellighed..?)

Du virker som en pige, der lige nu befinder dig på et sted i dit liv, hvor du er i tvivl om en del ting. Du har så prøvet, om du kan leve med, at slække lidt på de faglige krav til dig selv og det har du det alligevel ikke helt godt med. Men som jeg forstår det, har du det heller ikke godt med dine klassekammeraters overfladiske interesser.

Ville det være muligt for dig at vende blikket mod dine rigtige gode venner og ”dyrke” dem lidt mere og finde støtte og tryghed der? En idé kunne være, at tale lidt med dine venner om, hvordan du føler - muligvis har de det på samme måde som dig?

Jeg tænker også, det nok vil være en god ide, hvis du får talt med din lærer om, hvorfor dine præstationer er blevet mindre. Jeg gætter på, at det vil være en vigtig information til skolen, at grunden til du har slækket luidt på kravene til dig selv er, at du gerne vil have at de andre betragter dig på en anden måde, fordi du er træt af at være "hende nørden".

Mange har været i den samme krise/ situation, som du oplever nu og har derfor forsøgt alverdens ting, for bedre at passe ind i klassen, så jeg tror sagtens, din lærer kan forstå dig og vil tage det alvorligt.

Hvis ikke du synes. mit svar er brugbart, så kan det være at du kunne have glæde af lidt mere direkte rådgivning, fx. på BørneTelefonen på 116 111- i hvert fald er du meget velkommen til at ringe til os.

Kærlige tanker fra BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.