Brev
Skole
Hej bb
jeg er en pige på 14 år og jeg kan ikke lide at gå i skole.
Jeg er startet i en ny klasse for de jeg blev mobbet i den anden jeg gik i, men jeg bliver også mobbet i den jeg går i nu
og der hjemme bliver jeg mindst uvenner med min mor en gang om ugen.
Når jeg bliver uvenner med min mor ville jeg helller ikke i skole næste dag.
Jeg har svært hved at takle problemerne over i skole, så jeg plejer at stikke af.
Så i det Helle taget syntes jeg det er noget lort at gå i skole…..
Hvad skal jeg gøre 🙁
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du har fundet på at skrive til os og bede om hjælp, for jeg forstår godt, at du har brug for at snakke med nogen om, hvordan du går og har det.
Jeg kan godt høre, at du har det svært i skolen, når du oplever mobning. Det var ærgeligt for dig, at det ikke hjalp så meget at skifte skole, men at mobningen også er i din nye klasse. Du skriver, at du er blevet træt af at gå i skole, og det forstår jeg godt, men jeg tænker, at der nok godt kan gøres noget, så du kan få det godt igen.
Mobning er altid noget, der sker i en klasse, som et tegn på at den ikke fungerer godt. Det er aldrig den, der bliver mobbets egen skyld. Det er meget vigtigt, at du ved det og forstår, at når du bliver mobbet, har det egentlig ikke noget med dig at gøre. Måske har du været sårbar, da du skiftede skole, det vil alle være, når de starter i en ny klasse. Og jeg tænker, at mobningen nok allerede var i din nye klasse, da du kom. Du kan læse mere om mobning her: http://m.bornetelefonen.dk/raadgivning/BorneBrevkassen/Mobning%20og%20drillerier/MobileArticles/Saadan-faar-du-hjaelp.aspx
Når der foregår mobning, er det lærernes opgave at gøre noget ved det sammen med eleverne. Derfor er det vigtigt, at lærerne ved det, og forældrene ved det, så de kan tale om, hvordan de kan gøre noget ved det. Har du mon fortalt dine lærere og forældre om, at du også har mødt mobningen i din nye klasse? Det synes jeg, at du skal gøre, også selvom du måske har sagt det en gang.
Du fortæller også, at du skændes med din mor mindst en gang om ugen, og at du ikke har lyst til at gå i skole, når I har skændtes. Jeg forstår godt, at det kan være svært at gå i skole, hvis I har skændtes, og du måske er ked af det bagefter. Måske har du og din mor brug for at finde ud af at blive gode venner igen, når I har skændtes, inden du skal i skole, så du ikke skal sidde og tænke på det i skolen. Kunne du mon sige til din mor, at du gerne vil have, at I øver jer i at blive gode venner igen, hvis I har skændtes? Det kan måske nok være svært helt at undgå at komme til at skændes med sin mor. Du er i en alder, hvor det er ret almindeligt at have nogle skænderier med sine forældre, det kan nok ikke helt undgås, men det er vigtigt at kunne blive gode venner igen. Det er rigtig meget de voksnes ansvar at sørge for det, så måske ville det være en ide at vise dit brev her til din mor, så hun kan se, hvor meget det går dig på?
Jeg tænker også, at det nok kunne være rart for dig, hvis du havde en anden voksen, som du kunne snakke med om alt det, der går dig på. Det kunne være en lærer på skolen eller måske sundhedsplejersken? Det kunne også være en voksen fra din familie. Hvis du har svært ved at sige det til din lærer, kunne du jo vise hende det brev, du har skrevet og mit svar, hvis du har lyst?
Du må også altid ringe til BørneTelefonen eller sms'e på 116 111, hvis du har lyst til at tale med en rådgiver.
Kærlig hilsen BørneTelefonen