skole

hej BB.

jeg er en pige på 10 år

hver gang jeg kommer op på skolen kommer der altid en dreng og slår mig

det her han gjort i mange uger.

og da vi skulle havde skolehjem-samtaler sagde jeg det og min klasselære sagde at han skulle nok orde det med han gør det stadig væk

og jeg har lyst til at flytte skole

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år

Hvor er det modigt og godt gået, at du har fortalt din klasselærer, at drengen slår dig. Ved din klasselærer, at drengen stadig slår dig?

At opleve det som du gør, kan gøre at man kan få lyst til at skifte skole. Det kan jeg godt forstå. Jeg tænker alligevel, at det er værd at se, om din klasselærer eller en anden voksen kan få drengen til at stoppe med at slå dig, så du ikke behøver at flytte skole.

Hvis du har sagt til det til din lærer til en skole-hjem samtale, så ved dine forældre måske også at drengen slår? Måske er det dine forældre der skal tale med din klasselærer en gang til, hvis du ikke selv har lyst til at gøre det?

Du har ret til at gå i skole uden at skulle være bange for at blive slået. Det er din skoles opgave at sikre, at du føler dig tryg på din skole.

Jeg håber, du kan bruge dit mod til at få nogle voksne til at hjælpe dig og hjælpe drengen så han stopper med at slå - så du igen kan være tryg i skolen.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.