Brev
Skole
Jeg går i 8.klasse nu og det betyder at der ikke er særlig lang tid til 9.klasse.
Jeg er så nervøs og jeg føler mig slet ikke klar.
Jeg er ikke dårlig i skolen men heler ikke god vil jeg sige.
Jeg har problemer med matematik og jeg vil sygt gerne blive bedre med ved slet ikke hvordan. Her forleden fik jeg også 02 i min prøve i dansk.
Jeg vil høre nogen råd til 9.klasse og til hvordan man bliver bedre i skolen da jeg sygt godt vil på gymnasiet med et høj gennemsnit.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige pige
Hvor er det sejt, du skriver ind og fortæller om, dine tanker for fremtiden.
Det er også sejt, at du har nogle tanker om de mål, du gerne vil nå. Jeg tænker på, om du mon ved hvorfor det er vigtigt for dig at komme på gymnasiet med et højt gennemsnit? Er det for din egen skyld, eller er det mon fordi du tror, at det er noget andre forventer af dig?
Det er en rigtig god idé at passe skolen og få lavet sine ting og gøre sig umage, og som jeg kan læse det ud fra dit brev, så tror jeg også, at du er en pige der allerede gør sig umage.
Du skriver, at du ikke føler dig klar til 9. klasse. Jeg kan godt forstå, at det virker lidt skræmmende at skulle begynde på det sidste år af folkeskolen. Jeg tænker, at når du starter, vil du opleve, at 9. klasse nærmest er som 8. klasse, bortset fra, at der vil ligge nogle prøver, som du skal op til i slutningen af året.
Du skriver, at du synes matematik er svært. Mon du har prøvet at snakke med din matematiklærer om, hvad du kan gøre for at træne de ting, der er svære. Jeg er sikker på, at din lærer har nogle gode råd og måske endda nogle øvelser eller opgaver, som du kan bruge. Måske kan dine forældre også hjælpe. Har du mon prøvet at snakke med dem?
Jeg tror, at det ville være godt for dig at få snakket med nogle voksne omkring dig – dine forældre og lærere – om dine tanker om 9. klasse. Måske er der også en uddannelsesvejleder på din skole, som du kan snakke med. Måske kan det give dig lidt mere ro i forhold til at skulle starte i 9. klasse. Mon du tænker, det kunne være en mulighed?
Hvis du har mod på det, kunne du måske også tale med dine venner og veninder om dine tanker, for jeg kunne godt forestille mig, at andre kan genkende det, du beskriver. Det kan være rart at dele den slags tanker med andre, der har det på samme måde. Og ellers kan de måske også være med til at give dig mere ro i det, hvis nu de ikke er nervøse omkring det. Så kan du nemlig bede dem fortælle dig, hvorfor de ikke er nervøse, og det kan muligvis være med til at afhjælpe din nervøsitet. Hvad tænker du mon om det?
Jeg håber, at du kunne bruge mine råd, og at du får et dejligt år i 9. klasse.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen