Brev
skole
hej
jeg har det ikke godt hader mit liv alle hader mig.
jeg har det maget svært i skole. jeg bilver maget sur så komme jeg til at slå og koster med ting og så hold det vosker mig og det kan jeg ikke lide.
det var et tispurt vær det gå godt i skole men nu gå det ik godt
jeg kan snat ik mere og min mor og far bilver sur på min nå jeg komme hjem og sige til de at jeg har vaget sur i skole.
jeg har fllyet skole 6 gang. har lige lært at læse og skive det ha jeg haft maget svært ved og så har jeg får ny lære og nu har jeg ik dansk mere og der er jeg ked af.
hjæpe hjæpe mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Jeg er glad for, at du har haft lyst til at skrive ind til brevkassen. Jeg kan forstå, at du har det svært for tiden, og at det især er svært i skolen. Jeg vil prøve at skrive, hvad jeg tænker, du og dem omkring dig kan gøre for at du får det bedre.
Du skriver, at du bliver meget sur i skolen, og at du nogle gange kommer til at slå og kaste med ting. Jeg kan godt forstå, at du ikke kan lide, at de voksne holder dig, når du bliver sur. Har du mon snakket med dine lærere om det?
Jeg tænker på, om du ved, hvorfor du bliver sur? Måske bliver du ikke bare sur, måske bliver du også ked af det eller bange for noget, og derfor kommer du til at kaste med ting? Er der nogen som driller dig, eller er der nogen som holder dig udenfor, er der noget du bliver bange for eller er der noget som bare ikke er rart når du er i skolen eller derhjemme? For der må være noget du reagerer på.
Jeg spørger, fordi jeg tænker, at hvis du kan fortælle hvad det er der sker omkring dig i skolen, så kan det være dine lærere kan hjælpe dig, sådan at I alle sammen undgår, at du bliver sur og kaster med ting. Det kan også være, at du og dine lærere kan lave en aftale om, hvad du kan gøre, og hvad dine lærere kan gøre, når du bliver sur. Måske kan det være lige at gå lidt for sig selv og få ro på, eller gå over i AKT'en og tale med en der? Jeg ved ikke, hvordan du har det med dine lærere? Du skriver, at du har fået ny lærer. Er det måske én, du kunne have lyst til at snakke med stille og roligt om hvad du gerne vil have hjælp til? Du skriver, at du har flyttet skole 6 gange. Jeg ved ikke, hvordan du har det med din nye skole? Jeg taler også med andre børn og unge, der ligesom dig har flyttet skole mange gange. Nogle af dem fortæller, at det kan være svært at begynde på en ny skole, med nye venner, lærere og det nye sted, man nu skal gå i skole. Jeg ved ikke, om det også er sådan for dig?
På nogen skoler er man god til at tage godt imod nye elever, og andre skoler er man ikke så gode til det. Mon du føler, at skolen har hjulpet dig med at få det godt i skolen? Ellers vil det være godt, at lærerne får det at vide så de kan hjælpe dig og andre nye elever. Du skriver, at der var et tidspunkt, hvor det gik godt i skolen. Er det mon den samme skole, som du går på nu? Hvad var det mon du synes, der var godt dengang? Måske kan du sammen med dine lærere finde frem til det gode igen? Men det kræver selvfølgelig, at du snakker med de voksne på skolen om, hvordan du har det for tiden. Mon du kan få hjælp af din mor og far. Kan de hjælpe dig med at snakke med dine lærere? Hvad tænker du om det?
Jeg kan forstå på dit brev, at du føler, at din far og mor også bliver sure på dig, når du kommer hjem. Ved du, hvad de bliver sure over?
Det vil jo være godt hvis skolen, du og dine forældre kan mødes og tale om hvordan det kan blive bedre. Jeg tror ikke, at det hjælper dig at de voksne skælder ud og er sure - jeg tror, at de skal huske at spørge dig hvad der skete inden du blev sur, og hjælpe dig med hvordan det kan blive anderledes. Det kan være at I sammen skal lave en plan over hvad der hjælper og hvad der skal gøres for at det bliver bedre for dig at være i skolen.
Du skriver, at du snart ikke kan mere, og jeg kan godt forstå, hvis det er hårdt for dig, hvis du går rundt og føler, at dine forældre er sure på dig. Derfor tænker jeg også, at du skal fortælle dem, hvordan du har det – både derhjemme og i skolen. Måske stopper de med at være sure på dig, hvis de forstår, hvorfor du nogle dage bliver sur. Ligesom i skolen, så kan det være du og dine forældre skal lave nogle regler for, hvad man gør derhjemme, når man er sur. Jeg ved ikke, om du også er sur derhjemme, eller det mest er, når du er i skole? Det er hårdt, hvis du skal gå rundt og føler, at alle hader dig. Jeg tror derfor det er vigtigt, at du får talt med din mor og far og med dine lærere.
Hvis du har mod på det, så vil jeg foreslår dig at ringe ind til BørneTelefonen. Så kan du tale videre med en rådgiver, fx i forhold til hvordan du får talt med din mor og far, eller får hjælp andre steder fra. Du kan ringe på 116 111 mandag - fredag kl. 11-23 og i weekenden har vi åbent 11 - 19 Jeg håber du har lyst til at bruge os, for vi vil meget gerne tale med dig.  De bedste hilsener BørneBrevkassen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen