Brev
Skifte studieretning
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.
Hej BørneTelefonen
Jeg går i 1.g på STX. Jeg har valgt samfundsfag A, Engelsk A og matematik B, men overvejet at skifte til fysik A, matematik A og kemi B.
Jeg har snakket med både lærere, studievejlederen og mine venner om det, men alle virker ligeglade og synes jeg skal blive hvor jeg er.
Jeg er også kommet rigtig meget i tvivl om hvad jeg vil i forhold til uddannelse bagefter, og kan på nuværende tidspunkt ikke se hvad jeg skal bruge samfundsfag til, og det gør mig også usikker på om jeg skal blive eller skifte.
Jeg er også nervøs for det sociale hvis jeg skifter, for der går kun 8 piger i fysik klassen, og jeg er bange for at jeg ikke kan komme ind i fællesskabet.
Det fylder meget i mit hoved, og jeg et frustreret over at ingen vil prøve at hjælpe mig.
Hvad synes du jeg skal gøre?
Hilsen mig
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Det kan være svært allerede i 1.g at sige hvad du gerne vil efter gymnasiet. De fleste kommer i tvivl på et eller andet tidspunkt. Alligevel tænker jeg, at du måske kunne have glæde af at tale med en studievejleder igen. Måske du denne gang kan fortælle om, hvordan du havde det med jeres sidste snak, og at du har brug for noget andet?
Studievejlederen er nemlig den person der kender bedst til dine muligheder på gymnasiet. Samtidig er studievejlederen vant til at tale med en masse forskellige elever om forskellige tvivlsspørgsmål. Måske han/hun har troet, du havde brug for noget andet.
Hvis I snakker sammen igen, kan I måske sammen finde ud af hvad du synes er rigtig sjovt, hvad du føler du er god til og hvordan du er som person. Alt det kan være godt at blive klogere på, når man skal vælge fag og fremtid. Måske kan du også bede om at komme på besøg i klassen med fysik A, matematik A og kemi B – fx i en uge?
Hvis du allerede kender én af de 8 piger fra klassen, kan du spørge ind til klassen og fagene. Hvis du ikke kender dem, kunne det måske være en god anledning til at begynde at opsøge dem, og fortælle at du overvejer at skifte. Det kan være, det giver dig lidt afklaring.
Når jeg læser dit brev tænker jeg, at du er rigtig fornuftig og du er god til at mærke, hvad der gør dig glad.
Jeg ved, der er mange lektier og meget at se til i gymnasiet, men derfor skal det alligevel være sjovt.
Mit bedste råd er, at du skal vælge de fag du synes er sjove – hvor din interesse og motivation er, og hvor der er en lærer, der giver dig lyst til at lære og være nysgerrig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen