Skifte studieretning

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig

Det kan være svært allerede i 1.g at sige hvad du gerne vil efter gymnasiet. De fleste kommer i tvivl på et eller andet tidspunkt. Alligevel tænker jeg, at du måske kunne have glæde af at tale med en studievejleder igen. Måske du denne gang kan fortælle om, hvordan du havde det med jeres sidste snak, og at du har brug for noget andet?

Studievejlederen er nemlig den person der kender bedst til dine muligheder på gymnasiet. Samtidig er studievejlederen vant til at tale med en masse forskellige elever om forskellige tvivlsspørgsmål. Måske han/hun har troet, du havde brug for noget andet.

Hvis I snakker sammen igen, kan I måske sammen finde ud af hvad du synes er rigtig sjovt, hvad du føler du er god til og hvordan du er som person. Alt det kan være godt at blive klogere på, når man skal vælge fag og fremtid. Måske kan du også bede om at komme på besøg i klassen med fysik A, matematik A og kemi B – fx i en uge?

Hvis du allerede kender én af de 8 piger fra klassen, kan du spørge ind til klassen og fagene. Hvis du ikke kender dem, kunne det måske være en god anledning til at begynde at opsøge dem, og fortælle at du overvejer at skifte. Det kan være, det giver dig lidt afklaring.

Når jeg læser dit brev tænker jeg, at du er rigtig fornuftig og du er god til at mærke, hvad der gør dig glad.

Jeg ved, der er mange lektier og meget at se til i gymnasiet, men derfor skal det alligevel være sjovt.

Mit bedste råd er, at du skal vælge de fag du synes er sjove – hvor din interesse og motivation er, og hvor der er en lærer, der giver dig lyst til at lære og være nysgerrig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.