Skifte skole…?

Hej

Jeg er i tvivl om jeg skal skifte skole.

Jeg er rigtig godt med fagligt i skolen, men min klasse er rigtig rigtig larmende. De svarer læreren igen. E’n kommer altid råbende ind i klassen (han har ADHD, og det bruger han som undskyldning). Nogen gange kan jeg sidde med en finger i hvert øre, for at prøve at koncentrere mig, næsten uden at det hjælper.

Jeg har nogle rigtig gode veninder i min klasse, men er ikke rigtig sammen med dem efter skole, da jeg ikke syntes at jeg har tid, skal til fritidsinteresser eller bare er træt efter at være i skole fra 8:15 til 15:45.

Mine forældre er skilt, og bor to forskellige steder i den lille by hvor jeg går i skole. Det er ikke alt de kan enes om, og jeg tror ikke de har pengene til at sende mig på privatskole, selvom jeg tror det ville være meget bedre for mig.

Jeg er bange for at jeg ikke vil falde til hvis jeg flyttede, men samtidig orker jeg ikke at gå næsten 3 år mere i den klasse jeg går i nu (jeg går i 7 kl.).

Jeg har snakket lidt med min mor om det, og hun siger at det skal vi have gjort noget ved, men jeg tror min far bare vil sige “Ej, giv det en chance!” eller “Vi snakker lidt med ***** (skolelederen) om det.”, men det tror jeg ikke på gør en forskel.

Jeg er virkelig i tvivl

Pigen på 13 1/2 som går i 7kl.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 ½ i 7. kl.

Jeg kan godt forstå, du overvejer at skifte skole, når du har de oplevelser, som du beskriver. Jeg kan også godt forstå, du er i tvivl om du skal skifte skole. Jeg tænker, at du skal give dig selv en periode, hvor du tænker mere over det, så du kan blive mere sikker.

I perioden hvor du tænker, kan du og dine forældre gøre noget og på den måde finde ud af, om det kan blive bedre eller ikke kan. Resultatet af det kan måske få tvivlen til at fylde mindre.

Jeg vil give dig nogle forslag til, hvad du og dine forældre kan gøre.

Jeg bliver nysgerrig efter, om det har været sådan i din klasse i lang tid, eller om det er noget nyt? Hvis det har været sådan igennem en længere periode, så er der måske allerede gjort noget for at det kunne blive bedre?

Udover at lærerne skal undervise har nogle af dem også andre opgaver. På nogle skoler findes der AKT-lærere. De arbejder med at få elever i klasserne til at trives godt med hinanden. Kender du dem? Jeg vil foreslå, at du snakker med en af dine lærere og fortæller, hvordan du har det i klassen. Du kan spørge din lærer, om din skole har AKT-lærere eller andre der kan hjælpe. I nogle kommuner er det folk fra rådhuset, der kan hjælpe. BørneTelefonen har en Skoletjeneste, som man kan få hjælp af, hvis trivseln i klassen ikke fungerer. Det kan du læse mere om her og måske fortælle din lærer om muligheden https://bornsvilkar.dk/radgivning/skoletjenesten/skole-tjenesten  Du kan overveje, om du skal tale med din lærer sammen med dine forældre. På den måde viser du din lærer, at det er svært for dig at være i.

Hvad siger dine veninder om larmen i klassen og at lærerne bliver svaret igen? Hvis de også synes det er slemt, kan I måske sammen tale med jeres lærer. Nogle gange er det nemmere at ændre på et dårligt mønster, hvis man er flere der står frem og siger, at det ikke er godt.
Hvis du har talt med dine lærere om det tidligere, så kan næste skridt være skolelederen. Jeg tænker, du skal give det en chance, måske inden efterårferien og finde ud af muligheden for privatskole.el. Når du er i tvivl, om du vil falde til et andet sted, så er det godt at have prøvet flere forskellige ting på den skole, du går i nu. Det kan være med til at gøre det nemmere, hvis du skifter skole hvis du ved, at du virkelig forsøgte at få det bedre.

Du skriver, at du ikke tror, dine forældre har penge til at sende dig på en privatskole. Du kan fortælle din mor og far, at du har de tanker. De behøver jo ikke svare på det lige nu, men de kan undersøge, om det kan være en mulighed. På de fleste privatskoler er der mulighed for at søge hel eller delvis økonomisk friplads. Det betyder, at det kan være muligt at betale det halve eller ikke at skulle betale for at gå på privatskolen. Det er noget ma kan undersøge med den privatskole, som I søger ind på.

Jeg håber virkelig, at du bliver mere sikker på, hvad der er det rigtige for dig.  Det er vigtigt at tro på, at det man gør er det rigtige for en. Du skal have rigtig meget held og lykke med det.

De kærligste tanker og kram fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.