Skifte skole.

Hej jeg er en pige på 12 år.

Som gerne vil skifte skole, men jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til min mor og far…

Alle er bare så dumme i min klasse, og jeg har ikke rigtig nogle venner.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Tak for dit brev til BørneBrevkassen. I dit brev spørger du ganske kort om, hvordan du skal få fortalt dine forældre, at du gerne vil skifte skole.

I Danmark er det sådan, at det ikke er børnene der bestemmer, hvor de vil gå i skole, men deres forældre. Så det er helt rigtigt, at du vil tale med dem om det. Alligevel kommer jeg til at spekulere over, hvad det er der sker på din skole, siden du gerne vil skifte? Gad vide om det handler om andre børn, lærere eller skolearbejdet?

Har der mon været en enkelt episode, hvor dine grænser i den grad blev overskredet? Måske har du været udsat for nogle ting igennem længere tid, der gør at du gerne vil flytte skole? Når du skriver, at alle er dumme og du ikke har nogle rigtige venner, er det så fordi der er en bedste veninde der er flyttet eller har vendt dig ryggen? Måske synes du det er rigtig svært at gå i skole og har brug for hjælp til lektier?
Grunden til, at jeg stiller alle de spørgsmål til dig er, at du muligvis kan bruge dem, i forhold til, hvordan du skal få fortalt dine forældre om dine ønsker.

Jeg ved godt, at det kan være rigtigt hårdt, når man som du beskriver det, føler at alle er dumme. Alligevel tænker jeg, at dine forældre – måske i samråd med dine lærer gerne vil vide mere om, hvad det er for detaljer der ligger bagved de ord du bruger.
Kan det være en løsning for dig, at tale med dine lærer om det først? Alt efter hvad det er, der sætter skub i dine ønsker, kan det så være, at dine lærer enten kan hjælpe dig i forhold til at få det bedre? -Eller kan det tænkes, at de kan hjælpe dig i forhold til at tale med dine forældre?

En anden mulighed for dig, er det at du viser dem dit brev herind til? Hvis du vælger det, kan du måske på forhånd have tænkt over, hvad det er der helt bestemt gør, at du føler at alle er imod dig?

Kan du alternativt skrive et helt nyt brev til dine forældre? I brevet kan du eventuelt prøve at forklare dem, hvordan du oplever tingene? Måske har de ikke samme holdning som dig til det, men det ændrer jo ikke ved, den måde du oplever tingene på.

Hvis du tænker, at du har brug for at tale dine udfordringer mere igennem, er du meget velkommen til, at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Ved at ringe dertil, har du mulighed for, at få sat flere ord på de ting, der gør din nuværende skole dårlig for dig.

Mange Kærlige hilsner

BørneBrevkassen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.