Skifte skole?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år.

Tak for dit brev, hvor du meget klart fortæller om det, du igennem lang tid har oplevet i din klasse; - det lyder bestemt ikke rart – hverken for dig eller for de andre elever eller for den sags skyld for lærerne. Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig, fordi det fortjener du, og nu har du vist, at du også selv gerne yder en indsats ved at skrive her ind – det er super godt gået af dig, kære pige.

Du skriver : "Pigerne skriger og drengene er flabede og irriterende" og "…en dreng der altid svare læreren igen og spiller total smart…" Jeg tænker, det må give meget larm og være næsten uudholdeligt at opholde sig i. Det er slet ikke i orden, at det er sådan i jeres klasse ….. og det er der nogle voksne, der skal hjælpe med at få stoppet.

Når jeg skriver voksne, er det fordi, at i Danmark er det de voksnes ansvar, at børnene trives ….. også i skolen. Så det er de voksne i skolen og forældrene, der i et samarbejde skal sørge for, at alle elever i en klasse får mulighed for at have det godt i skolen.

Nu ved jeg jo ikke, om der allerede har været holdt møder, hvor der er blevet snakket om, hvordan I har det i klassen….? Måske på klassemøder eller på forældremøder…..? Men uanset om, der har været holdt møder, ja så er det da helt tydeligt, at det ikke har hjulpet på stemningen i klassen. Og det er altså ikke i orden!

Hvis lærerne i klassen ikke kan få det til at blive bedre, ja så må de bede skolelederen om hjælp – for hjælp SKAL I have – det har I ret til !

Jeg er dog glad for at høre, at du har to veninder, som du er rigtig glad for. Også selvom du alligevel ofte føler dig tilsidesat. Det er selvfølgelig ikke rart at føle sig tilsidesat, men jeg tænker bare, at det er mest vigtigt, at du mærker, at der også er nogle, der kan lide dig.

Du har allerede talt med din mor, om du skal skifte skole eller ej….? Det er selvfølgelig en mulighed for dig at skifte skole, og måske vil det blive godt for dig…? Men jeg er ret sikker på, at det ikke vil hjælpe på stemningen i din nuværende klasse. De vil fortsat have det dårligt sammen, og det er ikke rimeligt.

Du fortæller at din mor har sagt, at hvis du "skifter skole risikerer du at komme ind i en klasse der er værre". Hertil er det vigtigt for mig at sige, at hvis du skal skifte skole, ja så er det vigtigt, at I snakker åbent og ærligt med den nye skole om, hvorfor det er, at du gerne vil skifte skole. Det er nemlig vigtigt, at de er forberedt på, at du som elev kommer fra en meget dårligt fungerende klasse og derfor nok har brug for lidt særlig omsorg – især i starten. Man kan også aftale at komme på besøg i den nye klasse i et par dage, og se hvordan det er. Det håber jeg, at din mor vil hjælpe dig med, så det bliver et godt skift.

Jeg tror nu heller ikke, at skolelederen på en ny skole vil vælge at sætte en ekstra elev ind i en klasse, hvor der allerede er meget uro…?!

Til sidst i dit brev spørger du direkte, om du skal "skifte skole eller holde klassen ud 4 år mere?" Hertil kan jeg kun sige, at du i hvert fald IKKE skal holde klassen ud 4 år mere, hvis ikke der sker noget. Det er slet ikke rimeligt, som I har det sammen i klassen, og det har i øvrigt også stor betydning for, om I lærer det, I gerne skal.

Jeg vil derfor anbefale dig, at snakke med din mor igen; - du kan eventuelt vise hende dit brev og mit svar, så hun bliver klar over, hvor alvorligt det er for dig.

Sammen kan I måske gå ind og læse mere om mobning her på vores hjemmeside. Du kan eventuelt også ringe til os på BørneTelefonen 116 111 – det er gratis og du er anonym, og så kan du snakke videre med en rådgiver om, hvad der vil være bedst at gøre.

Din mor er også meget velkommen til at kontakte os på ForældreTelefonen 35 55 55 57, hvis hun gerne vil have nogle gode råd til, hvordan hun kan gribe det an …. eller hvis hun er i tvivl om noget….?

Jeg håber rigtig meget, at du føler dig hjulpet nu, så du enten kan få det bedre med de andre i din nuværende klasse eller få det godt ved at skifte skole; - du fortjener et godt skoleliv ligesom alle andre børn!

Kærligt knus til dig fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.