Skal jeg skifte studieretning?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16

Tak for dit brev. Lad mig starte med at sige, at jeg rigtig godt kan forstå, at du synes det er en lidt svær situation, du er i, hvis de andre drenge skifter retning. Det er altid rarest og sjovest, hvis både det faglige og det sociale i ens hverdag er interessant.

Men jeg får også lyst til at minde dig kærligt om, at det sociale set-up, som du kan lide det, er nemmere selv at opsøge inden, efter og imellem timerne end det faglige vil være. Derfor tænker jeg, at en god kombination måske kunne være at lytte til dine faglige interesser men samtidig også lave en aftale med dig selv og nogle af de gode gutter, du taler med nu om, at I skal blive ved med at ses og hænge ud, selvom I ikke skal følges med hinanden i timerne.

Jeg er nysgerrig på, om det ikke er sådan, at I kommer til at indgå som en del af mange forskellige klasser, inden I er færdige om 3 år? Eller er det sådan, at I næsten kun kommer til at være sammen med den klasse, I går i? Det kan måske også være med til at hjælpe dig til en beslutning. Hvis du alligevel bliver blandet med de andre klasser på et senere tidspunkt, kan det måske være ok at blive i klassen for at få dine faglige interesse indfriet? Men hvis du skal gå sammen med denne klasse alle 3 år, kan det være, at du tænker, det bliver lidt for hårdt, at det sociale ikke rigtig får fokus?

Det kan også have lidt betydning, om dit gymnasium er stort eller lille? Hvis det er stort, så er der større mulighed for at opsøge de grupper, man gerne vil til festerne osv., men hvis jeres gymnasium er lidt mindre, så vil du måske alligevel støde på de andre drenge, der har skiftet retning.

Jeg kan forestille mig, at du ikke er den eneste, der er i tvivl, om der skal skiftes retning eller ej, og måske kan det være, at den bedste guttermand i en af de andre klasser går og tænker over at flytte til din linje?

Jeg kunne også forestille mig, at selvom du måske ikke lige nu taler så meget med de drenge, der bliver i klassen, så kan det være, at det med tiden udvikler sig til at være nogle gode venskaber.

Jeg håber, jeg har fået sat din situation lidt i perspektiv – og det måske kan gøre det nemmere for dig at tage et valg.
Jeg ønsker dig held og lykke med din gymnasietid.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.