Skal jeg skifte skole?

Jeg er en pige på 14 år, og skal i 8. Klasse efter ferien, men jeg hader min klasse!

Tanken om at jeg skal i skole næste dag gør mig ked af det. Jeg føler ikke at jeg har nogle venner/veninder i min klasse! Det er som om, at vær eneste gang de andre ikke har nogen at være sammen med, vil de gerne være sammen med mig, men hvis de har nogen at være sammen med, så gider de ikke engang at snakke til mig! Jeg er så træt af at de bare bruger med som reserve!!

Der er tider i klassen hvor det går meget godt, men det er også de tider hvor jeg bare har lyst til at løbe hj grædende! (Det skal siges at der er flest af de dårlige)!

Ligenu har jeg mulighed for at skifte over til en anden skole, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre!? Jeg er så bange for at jeg ikke for nogle venner i den anden klasse, fordi jeg er så genert!:(

Den her beslutning fylder så meget i mit liv at jeg slet ikke har kræfter til at gøre noget (min mor sagde at jeg skulle blive væk fra skole idag, fordi jeg er så ked af det)

Håber i kan hjælpe mig

hilsen den fortvivlede pige!

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pigeMange tak for dit brev. Hvor er det flot, at du har valgt at skrive til BørneBrevkassen for at ændre på din situation i skolen.Du skriver, at du hader din klasse, og at tanken om, at du skal i skole, gør dig ked af det. Sådan skal det ikke være. Jeg tænker, at det er vigtigt, at du ved, at du har ret til en tryg og rar skolegang. Det er de voksnes ansvar og pligt at hjælpe dig til at få det godt i skolen. Men før de voksne kan hjælpe dig, skal de vide lidt om, hvordan du har det med at gå i skole. Du skriver ikke, om din(e) lærer(e) er klar over, at du hader din klasse og er ked af at gå i skole..? Måske kunne du, eventuelt sammen med din mor, fortælle en lærer hvordan du har det med at gå i skole. Du kunne evt. vise ham eller hende dette brev? Hvis de allerede kender til din situation, men du ikke føler, at de gør tilstrækkeligt for at hjælpe dig, da er det måske en mulighed, at du endnu engang fortæller dem, at du har det svært. Måske kan du tilmed finde en anden lærer at fortælle det til – én du taler godt med…Sådan som jeg læser dit brev, føler du lige nu, at du har to måder, hvorpå du kan ændre din situation. Du kan enten vælge at flytte skole, eller du kan vælge at blive, hvor du er og håbe på, at det bliver bedre. Jeg vil gerne kommentere lidt på begge valgmuligheder.Jeg tænker, at hvis du vælger at blive i din nuværende klasse, så skal du have hjælp til at blive gladere for at være der. Du kunne måske sammen med en lærer, du har tillid til, lægge en plan for, hvad I kan gøre for at ændre din situation. Måske skal du sammen med læreren tale med de klassekammerater, som bruger dig som reserve. Måske oplever de ikke selv, at de bruger dig som reserve. Måske ved de slet ikke, hvordan du går og har det? Det kan også være, at din lærer skal tale med hele klassen om, hvordan man er en god klassekammerat.At flytte skole kan nogen gange være en god beslutning. Men det er rigtigt, som du selv skriver, at det godt kan være en meget svær beslutning at tage, fordi man jo aldrig kan vide, hvordan det kommer til at gå på den nye skole. Derfor tænker jeg også, at det er vigtigt, hvis I vælger, at du skal flytte skole, at du fortæller din nye lærer lidt omkring dine overvejelser omkring skoleskift, og også fortæller ham/hende lidt om hvem du er, for så kan han/hun måske også nemmere hjælpe dig med at få en god start i den nye klasse.Du skriver, at denne beslutning omkring skoleskift fylder så meget for dig, at du ikke har kræfter til andet. Det kan jeg godt forstå, for det er stor og væsentlig beslutning. Derfor tænker jeg også, at du ikke skal træffe denne beslutning helt alene. Det er vigtigt, at du har din mor(forældre) og din lærer(e) med på råd, så I sammen kan finde den bedste løsning for dig.Nu er det jo lige blevet sommerferie, og jeg ved ikke, om der allerede er blevet truffet en beslutning om, hvor du skal være efter sommerferien. Men uanset hvad I vælger, skal du vide, at du altid er velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til os på BørneChatten.Jeg vil ønske dig en rigtig god sommerferie.Bedste hilsner fra BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.