Skal jeg skifte skole

Hej

Jeg tænker nogle gange over om jeg skal skifte skole.Den endte grund jeg er blevet på skolen er fordi lærerne er rigtig gode. Men der er desværre mange i min klasse der larmer og er virkelig flabede. Selv er mit faglige niveau ret højt og har de bedste karakterer i klassen.

Lærerne elsker mig men føler ikke rigtigt at jeg har så gode venner i klassen jeg kalder dem bare for venner og de spiller ofte mindrebegavet end de er for at få drengenes opmærksomhed. Jeg har i lang tid været sammen med drengene fra klassen for at undgå drama.

Jeg havde en virkelig god ven, han kunne lide mig mere som ven og jeg måske også. Efter noget tid skrev vi begge med andre og blev tit lidt uvenner og jaloux. Jeg spurgte om han havde lyst til at være venner men han skrev bare “ses” tilbage vi har ikke rigtigt snakket siden da.

Kunne godt tænke mig at få en ny start og en mindre larmende klasse hvor deres niveau er højere men hved ikk helt om jeg tør.

Kh ****

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Ung på 14 år

Det er altid en svær situation når man er venner og den ene forelsker sig i den anden. Det er ikke nemt at være den der er i tvivl og derfor ikke bare giver et ja. Og det er hellere ikke nemt at være den, der ikke umiddelbart får et ja.

Det kan godt tage noget tid inden venskabet igen finder tilbage. Og nogle gange kan det desværre komme til at koste venskabet.

Hvad mon der ville ske hvis du fortalte ham, at du ikke har givet ham et nej? Men du bare er i tvivl, og du savner det i havde sammen.

Jeg tror, du har ret i, at de andre piger nogen gange gør sig mindre begavede for at få drengenes opmærksomhed. Ja, det kræver mod og styrke at holde fast i at være den, man er.

I stedet for at lade som om, man er en anden for at være en del af et fællesskab. Heldigvis er der drenge, der helst vil have en pige, der er klog og står ved sig selv. Som du har opdaget med den dreng, der er forelsket i dig.

Jeg kan høre, at du har det blandet med dine lærere. På den ene side er du glade for dem, og de bekymrer sig om dig. På den anden side så formår de ikke at skabe ro i klassen.

Har du prøvet at tale med dem om, hvad det gør ved dig, når der er larm i klassen?

Og at du kan høre at nogen er flabede, uden det bliver stoppet. Det handler jo om det, der hedder læringmiljø. Altså om du har gode muligheder for at lære noget. Det kan jo være svært at lære noget, hvis der ikke er ro til det.

Børneportalen – kend dine rettigheder i skolen kan du læse mere. Jeg tænker også, at de andre i klassen vil have godt af, at der kommer mere ro i timerne. Og det er faktisk lærernes ansvar, at du kan trives i skolen. Jeg tænker også, at du nok har nogle lærere, som gerne vil tage det ansvar på sig.

Du vil gerne have en ny start, men ved ikke om du tør. Måske du skal stille dig selv dette spørgsmål:

Vil jeg gerne skifte skole, fordi jeg har forsøgt at få hjælp uden, at det ikke ændrede noget? Eller er det fordi jeg gerne vil prøve at undgå at forholde mig til de udfordringer, som jeg står i?

Jeg kan ikke vide, om det er bedst for dig at flytte eller blive. Men når jeg læser dit brev, så kan jeg se, at du er bevidst om, hvor dine udfordringer ligger. At du tager ansvar for at tage en beslutning, der er velovervejet. Og det gør, at jeg ikke er i tvivl om, at du ender med at tage den beslutning, der er bedst for dig.

Du er også velkommen til at ringe til os på 116111, og så kan vi tale begge muligheder igennem, før du tager din endelige beslutning. Nogle gange handler det ikke så meget om, hvilken beslutning man tager. Men mere det at tage en beslutning og stå ved den.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.