Brev
Skal jeg skifte skole?
Hej BT.
Jeg er en pige på 13 år som er lidt i tvivl om en ting.. Jeg vil rigtig gerne skifte skole pga. at jeg bliver meget uvenner med folk og jeg har ikke ret mange venner.. Jeg føler bare ikke jeg hører til i min klasse længere.. Jeg vil gerne skifte skole.. Men jeg er bange for at jeg ikke må for mine forældre.. Hvad skal jeg gøre?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvor er det fint, at du kontakter os, nu hvor du er en tvivl om noget.
Jeg er ked af at høre, at du er uvenner med flere på din skole eller i din klasse. Og at du ikke føler, at du hører til i din klasse!
Har du mon talt med nogen på din skole om, at du har lyst til at skifte skole? For jeg tænker helt klart, at det ville være godt at tale med en lærer eller en anden på skolen. Det kan måske hjælpe dig til at finde ud af, hvordan du kan blive støttet til at få det bedre, der hvor du er.
I første omgang kan det være at snakken med din lærer kan hjælpe dig til at blive venner med dem, som du er uvenner med. Din lærer har pligt til at hjælpe dig, da det er hans/hendes ansvar, at du har det godt i skolen. Hvad tænker du mon om det?
Når du taler med din lærer, kan du også fortælle ham/hende, at du er bange for at snakke med dine forældre om det, og det kan din lærer måske også hjælpe dig med.
Jeg tænker også, at du kan skrive et brev til dine forældre, hvor du beskriver, hvordan du har det. Her kan du finde en guide til, hvordan man trin-for-trin kan skrive et brev.Skriv det til nogen
I brevet kan du forklare dine forældre, hvordan du har det. Og så kan du måske tale med dem om det bagefter. Jeg håber du synes, det lyder okay at gøre.
En ting er i hvert fald sikker – du skal ikke gå at have det dårligt i skolen, så det er rigtigt godt, at du reagerer på, hvordan du har det og skriver herind! Jeg håber meget på, at du også vil prøve at række ud efter hjælp der, hvor du er, så du kan få det godt igen hurtigst muligt.
Jeg håber mit svar kan bruges, og ellers er du meget velkommen til at ringe eller skrive til os på 116 111. Så vil vi prøve at hjælpe dig så godt vi overhovedet kan.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen