Skal jeg skifte skole?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Det er godt, at du har skrevet et brev om din situation i klassen, for det er rigtig lang tid, du har gået og følt dig ensom og udenfor. Oven i det kommer, at du ikke kan forstå, hvad der er sket, og hvorfor du pludselig blev så isoleret fra de andre piger, så jeg kan godt forstå, at du har brug for at få lidt hjælp.

Når jeg læser dit brev, tænker jeg på, om lærerne mon har hjulpet jer piger til at fungere bedre sammen? Mon du selv går rundt i det skjulte med denne ensomhedsfølelse iblandt pigerne uden at du har talt med nogen om det? For sommetider kan det være svært for lærerne og forældre at hjælpe, hvis de ikke ved at du føler dig ensom. Derfor tænker jeg, om der mon overhovedet er nogen, der ved, hvordan du har det?

Jeg tror, at pigegruppen i din klasse vil have godt af at få snakket sammen med en lærer om jeres trivsel og hvordan I sammen kan ændre det så det bliver rart for alle at være i klassen. Måske viser det sig, at der er andre end dig, der ikke trives så godt? Og måske skal der i virkeligheden ikke så meget til, før det bliver bedre. Sommetider handler det nemlig om, at der er nogen, der tør begynde at snakke om det. Så kan store problemer sommetider pludselig vise sig at være til at løse.

Måske vil du være den modige, der tør tage fat på din egen og pigegruppens trivsel? Jeg ved godt, det kan være svært at stå frem, men du kunne f.eks. starte med at betro dig til den lærer, du har mest tillid til, evt. ved at vise ham / hende det brev, du har skrevet. Så har I en god start på en samtale. Mon, du vil have mod på det?

Hvis du synes, det er svært at gøre selv, er der måske mulighed for, at en eller begge dine forældre vil hjælpe dig og bakke dig op. Så kan I sammen tale med din lærer, og når både dine forældre og lærer ved hvordan du har det, kan de også bedre hjælpe og støtte.

Du har ret i, at det er en svær beslutning at skifte skole, og jeg ved heller ikke, om det er det rigtige for dig. Men jeg håber, at du har mod nok til at følge mine forslag og i første omgang forsøge at ændre din situation i din nuværende klasse, så du på den måde giver dig selv og pigegruppen en chance.

Du skal vide, at du altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på BørneChatten eller SMS rådgivningen, hvis du har brug for det.

Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.