Siger mærkelige lyde

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev.

Jeg kan godt forstå det gør dig ked af det, når de andre efterligner dine lyde – for som du selv skriver, så kan du ikke gøre for det. De forstår ikke hvad det er og hvad det betyder, og dét at grine kan derfor være en måde for dem at håndtere det på. Men det skal stadig ændres, for du skal ikke blive ved med at gå og være ked af det!

Der kan være flere grunde til at du laver de lyde, og jeg tænker det kunne være en god ide at snakke med lægen om det. Det er ikke farligt, men hvis man finder ud af hvad lydene skyldes, så er det nemmere at vide, hvor man skal starte med at arbejde for at kunne kontrollere dem. Forstår du?

Prøv eventuelt at læg mærke til hvornår lydene kommer, hvor de er værst og om det særligt er med nogle bestemte personer, at du kommer til at sige de her lyde. Og om du har bestemte følelser lige der. Det vil lægen nok spørge ind til.

Du har ikke skrevet, om dine forældre kender til dine lyde? Det ville i hvert fald være en god ide at få delt det med dem, tænker jeg. På den måde kan de også støtte dig, hvis du har mod på at tage til lægen og få undersøgt, hvad der kan være årsagen.

Jeg tænker også på om det er noget du har talt med din klasse eller din lærer om?

Det kunne være rigtig godt, hvis du kunne bede om ordet i klassen, og bruge 1 min. og så sige højt at du er ked af at lydene gør dem øre i bolden, at du også synes det er et problem, men at du ikke gør det med vilje, og at du prøver at lade vær.

På den måde viser du, at du godt er klar over at det påvirker dem, især under test, men at du er ked af det og ikke gør det med vilje. Hvis du synes det er svært at sige højt alene, kan det være din lærer kan hjælpe dig med at sige det? Det lader til at det har stor betydning for, hvordan du trives i skolen lige nu. Så din lærer har pligt til at hjælpe dig på den måde, du synes vil være bedst for dig lige nu.

Jeg håber, du har mod på at få delt med din klasselærer, så I sammen kan finde en måde at få delt dine tanker med din klasse på.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.