Selvmordstanker pga. skole

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pigeTak for dit brev, hvor er jeg glad for, at du har skrevet ind til Børnetelefonen. Dit brev forklarer din situation godt og jeg håber, at jeg kan give dig et svar, som du kan få gavn af.Som jeg læser dit brev, har du allerede gjort en masse for dig selv ved at flytte klasse og skabe en ny og bedre base for dig selv, i din sociale hverdag. Det er super godt og jeg synes det er et tegn på en stor selvindsigt, det synes jeg du skal du være stolt af at evne. Jeg tænker, at dine forældre og lærere har været inde over og hjulpet dig med klasseskift? Kender de mon til dine tanker om det der føles svært for dig? Jeg synes det er alt for mange og for alvorlige tanker du bærer rundt på alene, hvordan ville det være for dig at dele dem med en anden? Hvis din lærer eller dine forældre allerede kender til at du har det svært, vil de mon så kunne hjælpe dig igen? Du fortæller rigtig grundigt, hvordan det er svært at være dig, når I får lektier for og når der skal laves skolearbejde i almindelighed. Jeg bliver nysgerrig på, hvorfor det svære fylder i dig, når der netop bliver stillet krav til skolearbejdet? Du nævner at det ikke tidligere har været en udfordring, hvad er forskellen fra tidligere til nu, bortset fra den nye klasse? Er lektierne sværere? Er det lærerne der præsenterer det uhensigtsmæssigt? Og hvad skal der til, sådan at du føler at du bliver hjulpet i en positiv retning? Et forslag fra mig kunne være, at dine lærere, for en periode, skal tage ekstra hensyn til, hvad de kræver af dig og hvilke opgaver de giver dig? Og hvis det er svært at tale med dine lærere om det, kan nogle af de gode mennesker omkring dig måske hjælpe med samtalen?Det kan også være noget helt andet end mine forslag, men jeg prøver at lede lidt efter en årsag, da det måske kan vise dig vej til en løsning og gode handlemuligheder herfra. Du skriver at det eneste der får dig til at blive, er venner, familie mv…og din fremtid. Det er da fantastisk at du er omgivet af mennesker og tanker på fremtiden, der er så gode, at de er værd at blive for og glæde sig til. Og jeg kommer sådan til at tænke på, om ikke det mon er gengældt, at du betyder lige så meget for dem? Du spørger "…skal jeg give op, eller blive ved med at være ulykkelig over skolen?" Til det har jeg lyst til at svare helt simpelt, at du ikke skal give op OG du skal heller ikke blive ved med at være ulykkelig over skolen! Der skal have styr på det svære der fylder i skolen og du skal ikke kæmpe imod dig selv, men méd dig selv, i kampen mod det ulykkelige. Du har allerede vundet første slag ved at tage ansvar for det svære der kom, da du flyttede skole efter 6. klasse og det er simpelthen så godt og så meget værd, at du ikke må give slip på det gode, men i stedet finde dit mod frem en gang mere, til også at vinde over lektierne og skolearbejdet. Giver det mening? Jeg håber mit svar har sat nogle brugbare tanker i gang hos dig og har fisket dit mod lidt tættere på sejren, mod det svære der fylder i din verden. Hvis du synes du har brug for at vende din problemstilling mere, vil jeg minde dig om, at vi også sidder klar på BørneTelefonens chat, sms og telefon på tlf. 116 111. Kærlig hilsen Børnetelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.