Psykisk dårligt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til os og beder om hjælp. Det er godt at kunne bede om hjælp når man har det dårligt.

Når du fortæller, at du er ved at blive undersøgt for om du har diagnosen ADHD og din mor og søster allerede har fået diagnosen, forstår jeg godt, at det må være en svær tid for dig.

Jeg kan forestille mig at du må være spændt på om du også har diagnosen ADHD...?? Men uanset om du har diagnosen eller ikke, må du have hjælp til at få det bedre i din hverdag her og nu.
Du skriver, at du er træt af lærerne og lektierne. Ved lærerne mon, at du har det dårligt for tiden? Jeg synes, at det er vigtigt at de ved det, så de kan hjælpe dig i hverdagen, og måske tilpasse dine lektier så det bliver til at overskue for dig lige nu...? Det kunne være en god ide hvis du, måske sammen med din mor eller far, kunne få en snak med lærerne om hvordan du har det og du har brug for deres hjælp i skolen. Eller måske er der en anden voksen, som kan hjælpe dig med at sige det til din lærer - hvem mon det så kan være?

Jeg tænker på, om der mon ikke er en psykolog, som er med til at finde ud af om du har diagnosen ADHD? Hvis der er det, tænker jeg, at det er oplagt at I tager kontakt til den psykolog og beder om hjælp til hvad I bedst kan gøre. Psykologen kan også snakke med dine lærere. Det kan jo også være at I som familie har brug for hjælp til at få hverdagen til at gå godt?

Når flere medlemmer i familien har ADHD tænker jeg, at det kan være en udfordring for jer indimellem? Jeg tænker også på om der er andet end det med skolen, som gør at du har det dårligt for tiden? Det kunne være rigtig godt hvis du kunne prøve at tænke over det og snakke med nogen om det. Det kan være psykologen, hvis der er en, eller du kan bede om at blive henvist til PPR ( pædagogisk psykologisk rådgivning) eller selv ringe til dem (telefonnummeret til PPR står på din kommunes hjemmeside). Så du kan komme til at snakke med en.

Jeg ved ikke, om du kender til ADHD foreningen? Måske kender dine forældre den. ADHD foreningen har en hjemmeside, hvor du også kan læse mere om diagnosen, hvordan det er at leve med diagnosen og få det bedre. Der er også mulighed for at få rådgivning og tale med andre børn i deres samtaleforum. Hvis du vil læse mere kan du klikke her: www.adhd.dk

Din lærer kan I samarbejde med dine forældre henvise dig til PPR.  Det kan måske godt tage lidt tid. I mellemtiden må du meget gerne ringe til BørneTelefonen og snakke med en rådgiver på 116 111. Det er min erfaring, at det hjælper at snakke med nogen som kan lytte til hvordan du har det og som måske også kan sige noget til dig, som kan lette det lidt for dig.
Jeg håber at du kan komme lidt videre med mine råd.
Knus og Kærlige hilsner

BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.