Brev
Prøverne
Hej
Jeg går i 9. Klasse og vi har snart afgangsprøver + termins. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Det eneste der går igennem mit hoved er, “jeg kan ikke, jeg kan ikke, det kommer ik til at gå”.
Jeg lider af angst. Jeg bryder helt sammen med dunken i hele kroppen hvis der er stille i et lokale med andre mennesker.
Jeg har også en udtalt mistillid til voksne. Jeg bryder også helt sammen hvis de sidder tæt på mig, eller rør ved mig.
Som du nok kan høre, er det ikke de bedste ting at kæmpe med til prøverne. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg synes det er helt forfærdeligt at sige det til mine forældre. Hvis jeg derfor siger det til lærerne, vil de bare sige det til mine forældre, hvilket vil resultere i møder og alt muligt.
Tror du det er muligt at lave nogle særlige aftaler omkring hvordan vi håndtere prøverne på en måde så jeg nogenlunde kan holde det ud? (En helt normal folkeskole). Jeg mener, det er jo meget seriøst og vigtigt og sådan.
Det skal lige siges at mine forældre godt ved at jeg lider af noget angst, de ved bare ikke hvor slemt det egentlig er og hvor mange ting det forhindre. Jeg går også til psykolog én gang om ugen.
Håber I kan give mig nogle gode råd. /:
15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej kære du.
Hvor er det bare godt at du nu skriver til os her på BørneTelefonen. At åbne op for en voksen er helt sikkert et skridt i den rigtige retning.
Du er virkelig god til at sætte ord på dine følelser, bekymringer og situation. Jeg forstår udmærket alvoren ved din situation og de bekymringer som du sidder med.
Alle kan blive ramt af angst. Heldigvis kan man slippe af med den igen, hvis man får en hjælp, der passer til en.
Du får heldigvis allerede hjælp igennem en psykolog. Har du mon snakket med din psykolog omkring dine bekymringer vedrørende de kommende eksamener og prøver? Ellers så synes jeg at du skal lufte dine tanker ved din næste samtale ved din psykolog.
Derudover kan din psykolog måske også give dig nogle gode råd til, hvordan at dine forældre bliver bevidste om, hvad du virkelig tumler med? Fortæl gerne din psykolog, at du er bekymret for, om dine forældre kender til alvoren ved din angst.
Det kan være svært for andre (såsom ens forældre) at forstå angst. Men hvis en professionel psykolog fortæller om det – vil det måske være nemmere for dem at forstå.
Vejen frem er nemlig at dine forældre og også dine lærere får besked om, hvordan at du egentligt har det.
Og hvis du allerede nu selv har mod på at fortælle dine forældre om det, så ville det være super godt (og modigt!!!).
Det kan nogle gange være nemmere at skrive alle sine tanker, følelser og bekymringer ned på et stykke papir og så vise det til sine forældre bagefter. Du har allerede i dette brev beskrevet din situation forståeligt, så du kunne også vise dem dette brev?
Når du har fået fortalt dine forældre om hvordan at du i virkeligheden går og har det, så kan de også hjælpe dig med at fortælle det til dine lærere.
Derefter vil det være muligt for både dine lærere og også dine forældre at forsøge at tage hensyn til dig og de behov, som følger med angsten. Dine lærere kan have nogle tilbud, som du kan benytte. Eller de kan have nogle ideer og forslag til, hvad du kan gøre.
Nu ved jeg ikke jo ikke så meget om, hvordan I har det hjemme hos dig. Eller hvordan du egentligt har det med dine forældre. For jeg kan forstå, at du har lidt svært ved at fortælle dem din mor og far om den angst, du bliver ramt af.
Men jo mere de voksne ved om angsten, jo større chance er der, for at de kan støtte dig på en god måde. Både nu og op til prøverne senere på skoleåret.
De kan f.eks. være ekstra opmærksomme på at du skal have ro derhjemme. De kan måske skrue lidt ned for huslige pligter, hvis du har sådan nogle. Men de kan måske først og fremmest være mere opmærksomme på ikke at tale alt for meget om prøverne – og få tillagt dem alt for stor betydning.
Kender du måske til Headspace? Det er en anonym og gratis rådgivningsportal. Man kan chatte og ringe til voksne rådgivere ved Headspace. De er vant til at snakke med børn og unge om alverdens tanker, følelser og bekymringer – også om angst. Du er meget velkommen til at kontakte dem. Du finder deres kontaktoplysninger ved at klikke her: https://www.headspace.dk/faa-hjaelp
Det vigtigste som du skal tage med dig fra dette svar fra os på BørneTelefonen er altså, at mulighederne for hjælp bliver større, når du åbner op. Og indtil nu har du allerede taget et stort og betydningsfuldt skridt ved at åbne op her i dit brev til os.
Til sidst vil jeg ønske dig nogle rigtig gode skoleår fremover uden for mange bekymringer.
Kærlige tanker fra BørneTelefonen.