Brev
Prøven gik dårligt
Hej
jeg er en pige på 11 år.
Min matematik er ikke så god.
Der var prøve idag og det gik rigtig dårligt! Nogle af opgaverne var svære og nogle sprang jeg over. Men dem jeg havde svaret på var heller ikke rigtige.
Jeg kom til at se i min sidemarkers hefte og der stod noget HELT andet!
Jeg hader når jeg skal have matematik! Det er både kedeligt og svært. Jeg kan ikke så mange tabeller. Og jeg kan heller ikke devidere.
Jeg gælder mig SLET ikke til at få svar fra prøven!
Hjælp mig!!!
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11
Hvor er det godt, du skriver her til brevkassen. Det lyder ikke rart, at du er nervøs for at få svar på matematikprøven.
Jeg tror, at du er en sød og god pige. Man kan ikke være god til alle fagene. Nogle fag er rigtig svære at forstå, og så er prøverne rigtig svære. Det kan være, at der er nogle andre fag, som du ikke er ligeså nervøs for?
Når man går i skole, så kan man desværre ikke slippe for prøverne. Men jeg tænker på, at du kan prøve at tale med din mor og far om, at du bliver nervøs over prøverne. Nogle gange så bliver problemer mindre, ligeså snart man snakker med nogen om det. Dine venner og din mor eller far har sikkert også prøvet at være nervøs for prøver, og så kan de hjælpe dig.
Sådan en prøve, kan lærerne bruge til, at hjælpe dem der har det svært ved matematik. Det er også derfor, det ikke er godt at snyde. For så opdager læreren måske ikke, at det er svært for dig. Kan du og måske dine forældre, tale med din lærer om, hvordan du har det med matematik?
Det er ikke sjovt, hvis du hader at have matematik, for der kommer til at være matematiktimer i nogle år endnu. Måske er det ikke lige matematik, du bliver verdensmester i. Det vigtigste er, at du er en glad pige, og at du ikke går og bliver ked af det eller nervøs. Derfor er det vigtigt, at du får talt med nogle voksne, som kan hjælpe dig.
Jeg er helt sikker på, at læreren har haft andre børn, som også har været nervøs for matematik.
De bedste ønsker
fra BørneTelefonen
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen