Brev
Problemer med det sociale på gym
Hej,
Jeg startede på gymnasiet i 1g for 3 uger siden. I den første uge var jeg rigtig optimistisk og glad for at gå her, men nu føler jeg slet ikke, at jeg passer ind..
Fra første dag var der allerede grupperinger, fordi mange kendte hinanden i forvejen fra forskellige steder. Jeg prøver at tage intiativ og snakke med så mange som muligt, men de fleste vælger bare at ignorere mig og være direkte afvisende.. Jeg bliver heller ikke inkluderet i gruppearbejdet, selvom jeg har prøvet at tale og komme med ideer.
Der er heller ikke nogen, der tager intiativ til mig og inddrager mig i nogle samtaler.
Jeg har ikke noget imod selv at tage intiativ, da jeg er meget åben og udadvendt som person, men når folk så bare afviser en, og det ALTID er mig, der skal komme til dem, så bliver det bare hårdt og trættende i længden.. Og man begynder at give lidt op efter noget tid uden nogen positiv ændring..
Jeg kan ikke forstå, at de ikke er åbne men så afvisende over for mig. Jeg har kun været venlig og positiv, og de kender mig jo slet ikke personligt, så det kan ikke være min personlighed, den er gal med.. endnu.
Den første dag fik vi heller ikke en ordentlig chance for at lære hinanden at kende. Vi skulle bare hurtigt lære hinandens navne, og så var det det. Så skuffet over lærernes arbejde med trivsel, det er jeg:( Selvfølgelig skal vi også selv gøre en indsats for at lære hinanden at kende, være med i fællesskabet osv. Men jeg synes godt, at lærerene eller nogle andre voksne på skolen kunne have hjulpet os lidt i gang de første par dage, for det gjorde de overraskende slet ikke!
Jeg føler mig ikke tryg på gymnasiet, og det gør sådan, at jeg ikke længere kan være mig selv, da jeg er den største tryghedsnarkoman med forskellige former for angst også, og det gør det bare ikke nemmere.
Der er ingen problemer på mit nuværende gymnasie med det faglige, da jeg sagtens kan følge med, og jeg også bryder mig om undervisningen, da det vi laver ofte er nemt men spænende.
Men hvad gør jeg så lige ved det sociale problem? For jeg vil så godt ind i fællesskabet eller høre til en gruppe, men som det ser ud nu, er det næsten umuligt..
Studievejlederen er ikke til nogen hjælp, og jeg kan ikke skifte skole, for det eneste gymnasie jeg kan skifte over til, det ligger i et rimelig dårligt område.
Håber det var forståeligt at læse, og at I kan hjælpe mig.
Mvh, den næsten usynlige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige.
Det  kan være rigtig svært at starte i gymnasiet. Det er noget mange kan nikke genkendende til.  Især  er det sociale  en stor udfordring for mange,  man skal selv skabe kontakterne, selv være opsøgende og stå på egne  ben. At blive en del af fællesskabet kræver masser af tid og energi. Og det tager tid, at finde ud hvem man kan lide og har det godt sammen med.
Du skriver, at mange allerede kender hinanden på forhånd fra  forskellige steder.  Mon det gælder dem alle, og mon du oplever dem alle lige lukkede? Det kunne være, at der sidder andre i din klasse som også føler sig lidt udenfor og ikke er en del af  de faste grupperinger?
Jeg kan godt forstå, at du (endnu) ikke føler dig tryg i gymnasiet, for det er jo noget  nyt og ukendt, du er startet på.  Og det giver tit følelsen af usikkerhed  og at man ikke er rigtig er sig selv fordi man er ved at vænne sig en til en  ny  situation. Det kan opleves lidt fremmed, indtil man lærer det hele bedre at kende.
Måske er det også sådan for dem du oplever er  afvisende overfor dig?
Det kan være, at de søger det trygge og kendte i den gruppe de kender i forvejen, fordi de også kan synes,  at det er en udfordring at starte på noget nyt?
Så måske har det ikke  så meget med dig at gøre. Det er rigtig klogt af dig, at du er klar over at det nemlig ikke har noget med din personlighed at gøre, for som du skriver, kender de dig jo ikke endnu.
Det er dejligt at du er glad for det faglige og at det falder dig nemt. Det  kan være godt, at  rette noget af din opmærksomhed mod det faglige  her i starten.
Måske kunne du også kigge dig lidt om i klassen og se  om der er andre, der  ikke er med i en gruppe?  Måske kunne du prøve at skabe lidt kontakt til dem. Du skriver, at du er god til at tage initiativ, være positiv og imødekommende. Det er  en styrke, du har med og det kunne være, at der var en af dem du kunne have f.eks. gruppearbejde med.
Nogle oplever, at det ikke er så meget i klassen de finder venner og veninder, men  at de trives bedre sammen med nogle fra de andre klasser. Det kan være, at der er nogle aktiviteter på tværs af klasserne, du kunne melde dig til, for at lære nogle flere at kende. Andre holder også mere fast i deres venner og veninder fra tidligere, fordi det er dem de trives og hygger sig bedre med.
Jeg tænker også på,  om du mon har talt med din familie om, hvordan du har det med at være startet i gymnasiet?   Det kan være rart at have nogen andre at dele alle sine følelser og tanker med og være med til at du kan få flere idéer til, hvad der skal til for at du får det bedre.
Selvom lærerne ikke har hjulpet Jer rigtig igang med det sociale,  synes jeg alligevel at du skal prøve at snakke med én af de lærere, du føler dig tryg ved. For at lærerne ved, at det kunne være rart med noget støtte til trivsel og fællesskab i klassen, og spørge dem, om de kan give en hånd med.
Det er helt naturligt at ville ind i fællesskabet og  ville have venner på sin egen alder man kan have det rart sammen med. Nogle gange kan det være nemmere, når man har en aktivitet eller interesse at mødes om, Så har man nogle fælles oplevelser at snakke sammen om og være en del af.
Jeg håber, at du har fået nogle idéer til hvad du kan gøre, eller er du altid velkommen til at ringe til Børnetelefonen 116111 for at tale videre om det.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen