Problemer i skolen

Hej

jeg er en dreng på 15

og har problemer med det faglige i skolen.

Jeg plejer som regel at være god i det mindre år i skolen men er nu begyndt af gå ned a bakke.

De sidste elevplaner jeg har fået og national test viser det sig at jeg hele tiden bliver dårligere og dårligere. Og når jeg tænker over hvor dårligt det bliver gør jeg ikke noget ved det og tænker bare at det er et lille problem.

Men nu da mine forældre kom med til forældre samtale sagde de at mine karakter er blevet væsenligt dårligt og jeg skal tage mig sammen men ved bare ikke hvordan da jeg prøver at følge med i timen er det bare så kedligt men efter hånden prøver jeg hele tide.

Jeg håber i har et svar som kunne hjælpe mig en smule mere til at komme videre.

Mvh …. anonym

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

kære dreng på 15
Tak for dit brev. Jeg synes, at det er godt at du skriver og beder om hjælp, for jeg kan godt høre, at du faktisk har prøvet at følge med så godt du kan i skolen. Jeg tænker, at du måske nok har brug for lidt mere konkret hjælp fra dine lærere og måske også fra dine forældre. Dine lærere kunne måske godt hjælpe dig med at komme bedre med i forhold til det faglige. Måske skal de give dig noget ekstra hjælp eller måske nogle flere/ andre materialer, så du kan få lært det, du mangler at lære. Nogle gange er det ikke nok at sige at man bare skal tage sig sammen. Jeg tænker, at dine lærere må give dig noget mere hjælp.

Måske kan dine forældre også hjælpe dig med lektierne, eller du kan måske gå i lektiecafe på skolen?Du kan måske starte med at sige til dine forældre, at du skal have noget mere hjælp. Nogle gange, tror jeg, at  lærerne reagerer mere, hvis forældrene siger det til dem. Men der er selvfølgelig forskel på lærere. Måske lytter dine lærere også til dig, hvis du kommer og siger til dem, at du gerne vil have hjælp. Det ved du nok bedst selv.Hvis det ikke hjælper at sige det til lærerne, kan du/ I også gå til skolelederen og bede ham eller hende om hjælp.
Jeg håber, at mine råd hjælper dig lidt videre. Du er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111,  hvis du gerne vil tale mere direkte med en rådgiver.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.