Brev

Præstationsangst

Hejsa
Jeg er en pige på 13 år og jeg går i 7. Klasse.
Jeg er normalt glad for at gå i skole, bare ikke når vi skal fremlægge, eller bare generelt præstere foran alle i klassen. Jeg hader det, fordi jeg bliver helt vildt nervøs. Det med at jeg bliver nervøs er først kommet her i starten af 7. Klasse og jeg ved ikke hvorfor. Nogle gange bliver jeg helt rød i hovedet, begynder at svede og mine hænder begynder at ryste og jeg synes at det er helt vildt pinligt. Jeg har prøvet alt muligt. Jeg har prøvet at trække vejret helt ned i maven og alt det der men det hjælper ikke. Jeg vil vildt gerne af med det, men jeg ved ikke hvordan. Har virkelig brug for hjælp??

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Du er langt fra den eneste, der lider af præstationsangst, eller som er nervøs for at fremlægge. Der er faktisk rigtig mange, der har det svært ved at stille sig op foran andre mennesker. Nogle er bare bedre til ikke at vise det end andre – og det skal du nok også blive god til!

Ligesom med mange andre ting handler det om øvelse gør mester. Det betyder at jo mere du øver dig i at tale foran andre, desto nemmere bliver det. Måske kan du øve dig foran mindre forsamlinger inden en fremlæggelse – gerne foran nogle du føler dig tryg ved. Det kan være din mor eller en veninde. Det handler bare om at øve sig så du langsomt bliver mere og mere tryg ved det.

Du kan måske også fortælle den lærer du er mest tryg ved om dine tanker. Din lærer har helt sikkert haft andre elever der har det på samme måde. Måske har han/hun måske selv haft det svært ved at skulle stille sig op foran jer elever engang og har et par gode råd.

Jeg ved for nogen kan det også hjælpe man aftaler med en sød veninde/ven i klassen at når man fremlægger, så kigger man på hende/ham man er tryg ved og lader som om fremlæggelsen er til hende og kun hende. Det kan give tryghed for nogen, måske det også kan hjælpe dig? Det kan også være en løsning at du får lov at stå på din egen plads og ikke skal op ved  læreren, bare en tanke? Som sagt, øvelser gør mester og du skal vide, det er ok at blive rød i hovedet og ryste lidt, det gør mange af de andre også. Hav eventuelt dine hænder i lommen, hvis du føler det kan give lidt ro på dem. Jeg ved nogen vælger at have en kastanje eller en fin sten i lommen eller noget helt tredje i lommen eller i hånden, de kan stå og røre lidt ved for at hænderne kan finde lidt ro.

Hvis du stadig synes det er svært og mangler flere råd, er du altid velkommen til at skrive på vores chat eller SMS. Du kan også ringe på 116 111 til BørneTelefonen. Det er anonymt.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat