Brev
Pjækning og skoleskift
Hej jeg er en pige på 13 år.
Jeg vil fortælle om mit liv lige nu.
Efter sommer ferien var jeg i skole hele ugen men så begyndte jeg at blive træt og orker ikke at få i skole, så jeg pjækker og det er jeg begyndt med at gøre hver uge fx en gang om ugen eller hele ugen og så siger jeg er syg eller noget andet.
Hvis jeg gider ikke at stå tidlig op, så siger jeg at jeg har været til lægen eller tandlægen og det har jeg gjordt rigtig tit nu.
Læren opdager det ikke da jeg ved min forældres skoleintra’s kode så jeg går der ind og skriver til mig lære og efter alt det føler jeg at alle går fra mig, altså mine venner .
Jeg har tænkt på at skifte skole fordi at jeg føler jeg vil starte nyt og vil gerne finde nye venner fordi, jeg kender dem i min årgang for godt og de er ikke nogen jeg vil rigtig hænge ud med og gøre de ting jeg vil gøre med mine bedste ven/veninde.
Fx pigerne er jeg ikke så tæt med og drengene er jeg slet ikke tæt med, og mine to bedste veninder er flyttet langt væk og så dem jeg var tætte med er jeg ikke mere fordi vi fik blandet klasse i 7 årgang.
I skole hvor jeg gerne vil slippe for er min valg fag og fransk, fordi jeg har kun været til min valgfag 1 gang og jeg føler mig embrassed og i fransk kan jeg ikke så godt lide min lærer.
Og jeg er også begyndt på at føle at mine lærer er bare lige glade, fx når jeg rækker hånden op så kigger de på mig og går hent til en anden fordi de tror at de rakte hånden først, og så rækker jeg hånden op igen og så går hun hent til nogen andre og så hun taler med dem i rigtig langt tid, så jeg kommer bag ud, hvis jeg skal vente på hende så det ender med at, jeg slet ikke får noget hjælp og det er sket, så mange gange og det er en af grundene.
Så jeg vil gerne flytte skole men jeg ved ikke hvordan jeg skal fortælle mine forældre det for jeg vil ikke forstyrre dem, men stadig så vil jeg gerne skifte skole.
Men jeg er også bange hvis jeg nu skifter skole hvordan skal jeg få nye venner og så noget
og det håber jeg du kan hjælpe med.
Mvh pigen der har brug for hjælp
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit ærlige brev. Når jeg læser det, kommer jeg til at tænke på en pige, som er rigtig klog på sig selv og klog på, hvorfor hun gør som hun gør. Jeg kan sagtens følge dig, når du skriver, at fordi du kun har været til f.eks. valgfag 1 gang, så er det mærkeligt og måske lidt akavet at komme, fordi de andre på en måde er foran både socialt og fagligt og har noget til fælles, som du ikke lige føler, at du kan være en del af... Selvom du måske hverken er mindre social eller fagligt dårligere end dem. Giver det mening, og er det noget du kan genkende hos dig?
Jeg bliver nysgerrig på, hvorfor du har en følelse af, at du ikke vil forstyrre dine forældre med dine tanker? Har du tidligere oplevet, at det ikke hjælper at tale med dem? Og så tænker jeg, at når du skriver fra deres ForældreIntra, så kan de måske læse sendte beskeder og se, at du har skrevet ”for dem” derinde? Så kunne det måske være en indledning til samtalen: ”Jeg har lånt jeres kode til at skrive noget til mine lærere, som jeg følte ville gøre det lidt lettere at være mig. Men jeg er kommet til at gøre det så mange gange, at det faktisk slet ikke føles som om, det gør det lettere længere…”
Jeg kan godt mærke, at det fylder meget for dig, det med skolen. At det er svært, at dine bedsteveninder ikke længere er tæt på. At det er svært at få vendt de vaner, du ikke er så glad for; pjækkeriet og de små forklaringer, som ikke er helt rigtige, og at du føler, at læreren ikke rigtig lægger mærke til dig. Og at din lærer ikke undrer sig over dit store fravær, tror jeg de fleste ville blive lidt ærgerlige over. Så jeg kan godt forstå, at du synes det hele måske kan være lidt uoverskueligt, og ville være nemmere hvis blot man kunne trykke på ”re-start” ved at starte på en ny skole.
At du gerne vil have en re-start, fortæller mig, at du faktisk er interesseret i at ændre tingene. Det er modigt, og det viser, at du har en stor respekt for dig selv. Jeg tænker på, at det faktisk også er den du skal bruge, når du skal hjælpe dig selv med at få det bedre og måske tage nogle sværere valg, end du plejer: I stedet for at pjække, så husk på din modige kerne, der bor i dig, og lad den hjælpe dig med rent faktisk at møde op, selvom det er sværere end at blive hjemme.
Jeg kommer til at tænke på to forskellige scenarier, som måske kunne være muligheder for dig: Enten kunne du sammen med dine forældre beslutte, at du skal skifte skole, eller også kan du blive og kæmpe der, hvor du er. Jeg synes faktisk, det er svært at vide, hvad der kunne ende bedst, men jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg tror det er en beslutning, du ikke burde sidde alene med. Så kunne det ikke være en mulighed at tale med nogen om det hele? Om den beslutning du står overfor, og hvorfor den er nødvendig at tage. Og det behøver jo ikke være dine forældre til at starte med, men måske en helt anden voksen? Og selvom dine bedste veninder er flyttet langt væk, kunne du måske ringe til dem og fortælle om alt det svære? Måske de har nogle gode forslag til, hvad du til en start kunne gøre?
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt på vej til det bedre, du gerne vil. Husk, at når man starter på at gøre noget bedre for sig selv, så starter man på en rejse, som godt kan vare lidt tid og godt kan føles svær. Men husk på målet, og husk på, at det første skridt faktisk kan føles som det sværeste, og det har du allerede taget ved at skrive ind til os. Og det er så godt gået!
Kærlig hilsen BørneTelefonen