Brev
Pjække
Hej
Jeg er en pige på 12, som altid har haft lidt svært ved skolen. Jeg ved godt det er forkert, men nogen dage, der indeholder mine hadefag kan jeg godt finde på at fake jeg er syg. Min mor er efterhånden ved at blive træt af det, hvilket jeg godt forstår. Hun begynder at råbe og sige at vi bliver nød til at finde en anden skole. Det vil jeg ikke. Det har ikke noget og gøre med det er en dårlig skole. Engang skrev de mig op til en skole uden jeg vidste det, hvor jeg så gik i 2 måneder og derefter fik dem overtalt til at flytte tilbage til min nuværende skole, så derfor bliver jeg mere bekymret når hun siger sådan noget. Hvordan kan jeg finde en måde hvor jeg ikke altid behøver at pjække?.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Du har sendt dit brev til Børn Hjælper Børn. En fra BørneTelefonen har besluttet, at det er bedst, at du får svar af en voksen rådgiver. Vi håber, at du alligevel vil kunne bruge svaret. Dit svar kommer her:
Kære 12-årige pige
Hvor er det godt du skriver herind. Når man går og hader bestemte fag kan det føles bedre at blive væk på de dage, hvor man har dem. Men det lyder til, at du godt ved, at det ikke er vejen frem at pjække fra skole når du har din hadefag, men at du ikke rigtig kan se en anden udvej.
Jeg tænker på, hvad det er der gør, at du ikke bryder dig om disse fag. Er det mon fordi de er svære, eller er der andre årsager?
Grunden til at jeg spørger er fordi jeg ved, at der kan være hjælp, hvis det for eksempel handler om ikke at kunne følge med eller forstå.
Der kan være mulighed for læsevejledning, mentoring og ekstratimer. Mange har brug for lidt ekstra hjælp, og det kunne måske også være en vej for dig?
Det kan også være, at du allerede ved det eller har forsøgt dig med ekstra hjælp. Selv hvis du føler sådan, må jeg fortælle dig, at du ikke må give op. Der kan stadig være veje, der giver dig et andet forhold til fagene.
Du fortæller, at din mor skælder ud fordi du tit er “syg”. Jeg tænker, at det er vigtigt at hun ved, at det handler om hadefag. Måske du har allerede har forsøgt at fortælle hende det?
Det kunne godt lyde som om, at din mor slet ikke forstår, hvad hun skal tænke og sige. Derfor er det også vigtigt, at hun ved, at det ikke er en ‘dårlig skole’ og at du faktisk gerne vil have, at I finde måder, hvor du ikke føler du behøver at pjække.
Måske I kunne starte med at se denne film som handler om skolefravær? Nogle gange er det lidt lettere, hvis man ser noget sammen og taler ud fra det. Du formulerer dine tanker så fint i dit brev. Derfor kunne de også overveje at vise hende det. Hvad tænker du mon om det?
En anden mulighed er at fortælle til en lærer, at der er nogle fag du ikke kan lide at deltage i. På de fleste skoler findes der en trivselsperson, som er en man kan tale med og som kan hjælpe børn, der har det svært eller som har nogle problemer i skolen.
Jeg tænker, at trivselspersonen ville kunne hjælpe dig med nogle strategier eller måder, hvor du kan deltage i fagene selvom du ikke bryder dig om dem.
Du kan også kigge lidt på vores skoleside. Her har vi samlet en masse gode råd og videoer, der måske kan hjælpe dig.
Det lyder til, at du gerne vil deltage i skolen og derfor må det også bare være rigtig frustrerende for dig, at du ikke kommer afsted. Jeg tænker, at en voksen – en lærer eller din mor – kan hjælpe dig på vej, hvis du får det sagt. Derfor håber – og tror jeg også på, at I vil kunne finde en løsning, så du ikke skal blive hjemme mere.
Hvis du har brug for at tale mere med nogen, så kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116111. Vi har åbent døgnet rundt.
Håber du kan bruge mit svar.
Kærlige hilsner
BørneTelefonen