Brev
Pinligt
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 14 år der får standpunkt inden for de næste par uger. I dag skulle jeg op til tavlen i fransk for at forklare noget. Alle andre havde forklaret deres grammatikregel da det blev min tur. Jeg sagde som den eneste min regel forkert og det var SYGT pinligt. Jeg er bange for at det kommer til at påvirke mit standpunkt og at vi skal tale om det tip min skolehjemsamtale
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Jeg kan godt forstå, at du tænker over, om din oplevelse i skolen kommer til at påvirke din standpunktskarakter. Det er aldrig rart at have sådan en oplevelse i skolen, som man synes er pinlig, og hvor man føler sig en smule udstillet foran klassen. Sådan en oplevelse er jeg nemlig sikker på, at rigtig mange mennesker har oplevet, og mange kan sætte sig ind i, at det er en ubehagelig følelse i øjeblikket.
Dit brev får mig til at tænke på flere ting.
Først, så tænker jeg over, om en enkelt oplevelse kan påvirke din standpunktskarakter. Altså, hvis du nu, udover den her ene oplevelse, generelt gør dig umage med at lære fransk, og gør det så godt du kan, så tror jeg egentlig ikke, at en lærer vil tænke vildt meget over en lille ”svipser”. Hvad tænker du om det? Det som er vigtigt at huske, det er jo, at alle kan lave en fejl en gang i mellem. Og det ved en lærer selvfølgelig godt.
Og så skriver du, at du er bange for, at I skal tale om det til din skole-hjemsamtale. Det gør mig en smule nysgerrig. Hvorfor er du egentlig bange for det? Hvad er det du tænker, at der kunne gå galt? Jeg tænker, at skole-hjemsamtaler egentlig skal virke som en hjælp for dig. Det er måske lige så meget bare en snak om, hvordan det går i skolen, og behøver måske slet ikke være så farligt?
Ud fra dit brev, så virker det som om, at dine standpunktskarakterer betyder meget for dig. Og det er helt forståeligt. Jeg læser i hvert fald, at du gør det så godt du kan i skolen, og derfor så forestiller jeg mig, at det nok skal gå helt fint med dine kommende standpunktskarakterer.
Hvis ikke denne gang, så er der jo altid de næste standpunktskarakterer, som du kan arbejde hen imod. Jeg hepper på dig!
Kærlig hilsen BørneTelefonen
BørneTelefonen