Piger og populæritet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år.

Mange tak for dit brev, hvor er det godt, at du skriver!

Det er slet ikke ok, at du bliver mobbet, og det skal stoppes. Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det og vred, og ikke kan holde det inde længere. Der er ikke nogen mennesker som kan holde det inde og bare ignorere det. Derfor synes jeg bare, at det er så sejt, at du skriver herind for at få hjælp.

Jeg tænker på, om der er nogle voksne, som ved at du bliver mobbet?  Nogle problemer er så alvorlige, at du ikke selv kan løse dem. Hvis man bliver udsat for mobning, er det alvorligt, og så skal man have hjælp af en voksen. Det kan være dine forældre eller dine lærere. Din skole skal hjælpe med at stoppe mobning. Det har de pligt til! Alle børn skal have det godt og være trygge i skolen.

Måske kan du (og dine forældre) skrive til skolelæreren og skolelederen, så de ved, at der brug for hjælp. Måske kan du vise dem det brev, du har skrevet herind og mit svar? Du kan også skrive et nyt brev, og du kan eventuelt få hjælp til at skrive det her. Hvis du allerede har sagt det, men der ikke skete noget, så sig det igen. Nogle gange skal de voksne have det at vide flere gange, før der sker noget.

Det er aldrig din skyld, at du bliver mobbet. Måske tænker du: “Det er også, fordi jeg er så hidsig” eller “Jeg går ikke i smart tøj som de andre”. Men det er ikke kun dem, der ser ud på en særlig måde, eller dem der er mere generte eller mere hidsige end andre der bliver mobbet. Man kan blive mobbet med alt, og måske er det netop fordi, man bliver mobbet, at man bliver mere stille eller mere hidsig og vender det ind mod sig selv, fordi de andre ikke stopper. Man kan føle at man ikke kan gøre noget ved det. Det er ikke den som bliver mobbet der er noget i vejen med, det er det fællesskab man er en del af, der ikke fungerer som det skal.

Der er desværre mange børn som oplever præcis det samme som dig i deres klasser. Derfor har vi lavet en hel side om det, hvor man kan hente gode råd eller læse om andre som er blevet mobbet. Siden finder du her. Her kan du også se at man kan klage, hvis skolen ikke hjælper med at stoppe mobning.

Du er også altid velkommen til at ringe eller skrive til os på børnetelefonen på telefon 116 111 eller på hjemmesiden her.

Jeg håber du kan bruge mine råd til at få stoppet mobningen i din klasse. Det er slet ikke ok, så det er bare så godt at du skriver herind, sejt gået!

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.