Brev
Overvældet
Hej.
Jeg startede i gymnasie her i går.
Og jeg er så utroligt overvældet. Der er så mange folk man skal forholde sig til, nye mennesker man møder og tanker der fylder så meget konstant.
Jeg oplever mig selv blive helt bange for hvad andre tænker, og jeg har svært ved at connecte med folk.
Jeg har altid frygtet gymnasiet. Set det som en lidt værre version af folkeskolen. Derfor gik jeg på efterskole. Og det var det bedste valg jeg nogensinde har taget. Jeg havde det heller ikke særligt godt på folkeskolen, så efterskolen hjalp mig virkelig med at blive mere åben og social, da jeg havde det virkelig godt.
Helt fra dag et var det godt. Jeg følte alle var nemme at tale med, alle var så søde og åbne.
Jeg kan ikke lade værre med at sammenligne det med gymnasiet.
Gymnasiet er så meget anderledes. Hvilket ikke ligefrem overrasker mig, for selvfølgelig er det det. Men det føles som om at folk er meget sværte at tale med. Jeg tænker konstant over hvem jeg gider tale med, og jeg er bange for hvilket social status jeg får hvis jeg taler med visse personer som folk ikke kan lide. Jeg ved det er shallow, men det er svært at lade værre at tænke sådn.
Det hele er bare så overvældende. Det er som om det er alting på en gang. Jeg troede det ville være mere…fedt at starte. Jeg føler mig mere bange og intimideret.
Man skal konstant følge med og hvis man ikke har nogen at følges med, er man doomed. Men den person man så følges med kender allerede 40 andre på skolen og så ved man ikke hvad man skal gøre af sig selv.
Jeg hader denne følelse. Og det er lidt pinligt, for det er jo kun anden dag. Men jeg er allerede bare så overvældet og det hele kom bare som et stort chock…..
Jeg vidste bare at gymnasiet bare ikke var noget for mig….
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år,
Hvor er det godt du skriver, så jeg forhåbentligt kan komme med nogle gode råd til dig. Du forklarer så godt, hvordan det kan være overvældende at starte helt forfra i en skole, hvor man slet ikke kender nogen. Jeg kan godt forstå, hvis du er overvældet!
Kender du mon til udtrykket “Enhver begyndelse er svær”? Det handler om, at det kan være svært at skulle lære noget nyt at kende, men at det som regel bliver lettere med tiden. Her tænker jeg på, at selvom det kan virke overvældende lige nu, så bliver det måske nemmere på gymnasiet, efterhånden som du lærer det nye sted at kende. Giver det mening?
Du skriver, at det ikke overrasker dig, at gymnasiet er anderledes end efterskolen. Det er rigtig godt udtrykt. Du har helt ret i, at gymnasiet vil blive anderledes end efterskolen har været. Og jeg kan godt forstå, hvis det er hårdt at skulle starte forfra en gang til. Især når du har haft sådan en fantastisk oplevelse på efterskolen.
Jeg kan også godt forstå, hvis det kan være svært at lade være med at sammenligne alt med efterskolen. Efterskolen er et helt specielt sted, hvor man efter kun ét år har fået oplevelser og venner for livet. Har du det mon sådan?
Måske kan man i stedet for at sammenligne de to nærmere tænke over, hvordan de er gode på hver deres måde? Her kan gymnasiet måske tilbyde endnu flere venner, som man har hele tre år sammen med. Måske har du endda valgt en studieretning, som passer til dine interesser, hvor dine klassekammerater deler disse interesser.
Jeg tror på, der er mange muligheder for, at gymnasiet vil overraske dig på en positiv måde. Så selvom det ikke er ligesom efterskolen, så er der mulighed for at de næste 2-3 år kan blive fantastiske på en ny måde. Hvad tænker du om det?
Måske du allerede gør det; men jeg tænker, det kan være rart for dig at dele dine tanker om gymnasiestarten med en eller flere “gamle” venner enten fra efterskolen eller din folkeskole. Jeg gætter på, de også er startet på en ungdomsuddannelse. Mon ikke nogle af dem også føler sig lidt overvældet?
Det kan være trygt og rart at dele de nye oplevelser med nogen, man kender godt i forvejen. Du kan jo prøve at sige: “Det har godt nok været noget af en uge. Der er sket virkelig mange nye ting. Har I også følt jer lidt overvældet af alt det nye på jeres uddannelser?”
Til sidst vil jeg også lige nævne, at jeg ved fra rigtig mange unge, hvor svært det kan være at starte et nyt sted. Så selvom det virker som om, at de andre allerede kender 40 andre på skolen, så er der rigtig mange, som har det ligesom dig. Så ved du, at du slet ikke er alene om at have det sådan. Det er helt normalt at føle sig overvældet og intimideret af alle de nye ansigter i starten.
Jeg vil anbefale, at du tager det én dag ad gangen og husker, at du ikke har travlt. Snak med dem du har lyst til og pas på dig selv. Og husk at du altid kan skrive igen eller ringe til os på BørneTelefonen på 116111, hvis du får brug for det.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen BørneTelefonen