Overvældet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år,

Hvor er det godt du skriver, så jeg forhåbentligt kan komme med nogle gode råd til dig. Du forklarer så godt, hvordan det kan være overvældende at starte helt forfra i en skole, hvor man slet ikke kender nogen. Jeg kan godt forstå, hvis du er overvældet!

Kender du mon til udtrykket “Enhver begyndelse er svær”? Det handler om, at det kan være svært at skulle lære noget nyt at kende, men at det som regel bliver lettere med tiden. Her tænker jeg på, at selvom det kan virke overvældende lige nu, så bliver det måske nemmere på gymnasiet, efterhånden som du lærer det nye sted at kende. Giver det mening?

Du skriver, at det ikke overrasker dig, at gymnasiet er anderledes end efterskolen. Det er rigtig godt udtrykt. Du har helt ret i, at gymnasiet vil blive anderledes end efterskolen har været. Og jeg kan godt forstå, hvis det er hårdt at skulle starte forfra en gang til. Især når du har haft sådan en fantastisk oplevelse på efterskolen.

Jeg kan også godt forstå, hvis det kan være svært at lade være med at sammenligne alt med efterskolen. Efterskolen er et helt specielt sted, hvor man efter kun ét år har fået oplevelser og venner for livet. Har du det mon sådan?

Måske kan man i stedet for at sammenligne de to nærmere tænke over, hvordan de er gode på hver deres måde? Her kan gymnasiet måske tilbyde endnu flere venner, som man har hele tre år sammen med. Måske har du endda valgt en studieretning, som passer til dine interesser, hvor dine klassekammerater deler disse interesser.

Jeg tror på, der er mange muligheder for, at gymnasiet vil overraske dig på en positiv måde. Så selvom det ikke er ligesom efterskolen, så er der mulighed for at de næste 2-3 år kan blive fantastiske på en ny måde. Hvad tænker du om det?

Måske du allerede gør det; men jeg tænker, det kan være rart for dig at dele dine tanker om gymnasiestarten med en eller flere “gamle” venner enten fra efterskolen eller din folkeskole. Jeg gætter på, de også er startet på en ungdomsuddannelse. Mon ikke nogle af dem også føler sig lidt overvældet?

Det kan være trygt og rart at dele de nye oplevelser med nogen, man kender godt i forvejen. Du kan jo prøve at sige: “Det har godt nok været noget af en uge. Der er sket virkelig mange nye ting. Har I også følt jer lidt overvældet af alt det nye på jeres uddannelser?”

Til sidst vil jeg også lige nævne, at jeg ved fra rigtig mange unge, hvor svært det kan være at starte et nyt sted. Så selvom det virker som om, at de andre allerede kender 40 andre på skolen, så er der rigtig mange, som har det ligesom dig. Så ved du, at du slet ikke er alene om at have det sådan. Det er helt normalt at føle sig overvældet og intimideret af alle de nye ansigter i starten.

Jeg vil anbefale, at du tager det én dag ad gangen og husker, at du ikke har travlt. Snak med dem du har lyst til og pas på dig selv. Og husk at du altid kan skrive igen eller ringe til os på BørneTelefonen på 116111, hvis du får brug for det.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.