Brev
ordblind i 8.kl
hej BB
jeg går i 8.kl ok skal meget snart testes for at være ordblind jeg er blevet testet før af min gamle dansk lære i 5.kl men den test sage at jeg ikke var ordblind
men nu når jeg skal testes igen har jeg en del spørgsmål som
kan man godt blive testet 2 gange
vis jeg er ordblind hvorfor sage den siste så at jeg ikke var
hvad sker der i skolen vis jeg er ordblind
hvad gør jeg vis jeg ikke er ordblind
hvordan forgår den nye ordblind test
hilsen T
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære T,
Tak for dit brev. Det er godt, at du har skrevet. Jeg vil forsøge at give dig et svar, du kan bruge til at komme videre.
Først vil jeg sige til dig, at jeg godt kan forstå, at du har spørgsmål til ordblindstest, du har prøvet og skal prøve. Jeg tænker, at det er godt at blive testet for ordblindhed. Hvis man er ordblindhed har man ret til at få hjælpemidler - fx en speciel computer. Man kan også få rådgivning i Ordblindeforeningen.dk om det.
Jeg ved ikke præcist, hvilke test det er.Men jeg tror det er en test på computer. Men jeg synes, det er rigtig vigtigt, at lærerne taler med dig om testen. Så du kan få svar på dine spørgsmål. Det synes jeg er vigtigt, at lærerne fortæller dig. Kunne du spørge din lærer?
Eller kunne dine forældre hjælpe med at snakke med din lærer. Så I alle ved, hvordan testen foregår og hvornår. Det kan være svært med sådan en snak. Men det er bare så vigtigt, at dine forældre ved, hvordan du har det. Så kan de hjælpe dig.
Det er også vigtigt, at dine forældre får at vide af dine lærere, hvordan de bedst kan støtte dig, hvis du er ordblind eller har svært ved det med bogstaver. Jeg tænker, at den snak er vigtig for dig og dine helt naturlige spørgsmål. Snakken er også vigtig for dine forældre og lærere.
Tit er tanken om sådan en snak meget værre end virkeligheden. Jeg håber, du holder fast i dit mod og får snakket med dine forældre.
Du kan også ringe til BørneTelefonen 116111, vi er klar til at snakke. Har dine forældre brug for at snakke, kan de ringe gratis til vores ForældreTelefonen på 35555557, der er også rådgivere klar til at snakke.
Kærlige hilsner BørneTelefonen