Brev
Onlineskole
Jeg synes det er rigtig svært at koncentrere mig i skolen. Jeg har ingen motivation, så det ender altid med at jeg sidder med min tlf i timen også lære jeg ikke nok og føler jeg kommer bagud. Jeg har også lige fundet ud af at vi skal have national test og jeg føler mig ikke klar og er rigtig bange for det. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at då det bedre
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg kan godt forstå, at det er svært at koncentrere sig i skolen for tiden, og du er slet ikke den eneste, der har det sådan med onlineskolen. Det er nemlig svært at holde motivationen, når man sidder hver for sig. Derfor er det godt, du skriver herind, og jeg håber, du kan bruge mit svar..
Måske kan du skrive til din lærer og spørge ham/hende, om I måske kan tale sammen. Så kan du fortælle, hvordan du har det. Du kan jo evt. overveje, om du skal sende dit brev og mit svar videre til din lærer?! Så ved din lærer nemlig, hvad det handler om.
Når din lærer ved, at du synes, det er svært at holde koncentrationen, kan han/hun nemlig lettere hjælpe dig. Måske du fx har brug for lidt mere hjælp fra din lærer eller nogle særlige aftaler, der måske kan få din motivation tilbage. Det kan I finde ud af sammen.
På vores hjemmeside har vi samlet en masse råd om corona. Hvis du er nysgerrig, kan du se mere her. Måske kunne det være en ide for dig at lave en “Aktivitetsplan”, eller måske også meget rart at læse, hvordan andre børn og unge har det. Tag et kig, hvis du har lyst.
En anden mulighed er at tale med dine forældre. Hvis de er hjemme, kan du evt. aftale med dem, at de holder din mobil, så du ikke har mulighed for at “sidde med den”. Måske det også bare er rart, at dine forældre ved, hvordan du har det? Tit hjælper det faktisk en smule, at man får lov til at sige, hvordan man har det. Så er man pludselig ikke alene med tankerne..
Jeg er ked af at læse, at du er bange for nationale tests. Det er nemlig slet ikke meningen, at man skal være bange for dem. Nationale test er nogle værktøjer, som læreren kan bruge.
Altså en ud af mange andre ting, der kan hjælpe dine lærere med at finde ud af, hvordan de bedst kan skabe en undervisning, så du og dine klassekammerater fortsætter med at lære. Måske det kan hjælpe lidt på nerverne?
Hvis ikke, så kunne det også være rigtig godt, hvis du sagde det til dine lærere. For jeg er helt sikker på, at de heller ikke vil have, at du skal gå rundt og være bange for testene.
Det kan også være, at lærerne så vil bruge en klassens time på at snakke om, hvordan man kan blive nervøs op til prøverne. Det er der nemlig mange andre børn og unge, der bliver. Du er slet ikke alene om at have den følelse.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Har du brug for en snak, kan du altid ringe eller skrive til 116111.
De bedste hilsner
BørneTelefonen