Onlineskole

Jeg synes det er rigtig svært at koncentrere mig i skolen. Jeg har ingen motivation, så det ender altid med at jeg sidder med min tlf i timen også lære jeg ikke nok og føler jeg kommer bagud. Jeg har også lige fundet ud af at vi skal have national test og jeg føler mig ikke klar og er rigtig bange for det. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at då det bedre

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Jeg kan godt forstå, at det er svært at koncentrere sig i skolen for tiden, og du er slet ikke den eneste, der har det sådan med onlineskolen. Det er nemlig svært at holde motivationen, når man sidder hver for sig. Derfor er det godt, du skriver herind, og jeg håber, du kan bruge mit svar..

Måske kan du skrive til din lærer og spørge ham/hende, om I måske kan tale sammen. Så kan du fortælle, hvordan du har det. Du kan jo evt. overveje, om du skal sende dit brev og mit svar videre til din lærer?! Så ved din lærer nemlig, hvad det handler om.

Når din lærer ved, at du synes, det er svært at holde koncentrationen, kan han/hun nemlig lettere hjælpe dig. Måske du fx har brug for lidt mere hjælp fra din lærer eller nogle særlige aftaler, der måske kan få din motivation tilbage. Det kan I finde ud af sammen.

På vores hjemmeside har vi samlet en masse råd om corona. Hvis du er nysgerrig, kan du se mere her. Måske kunne det være en ide for dig at lave en “Aktivitetsplan”, eller måske også meget rart at læse, hvordan andre børn og unge har det. Tag et kig, hvis du har lyst.

En anden mulighed er at tale med dine forældre. Hvis de er hjemme, kan du evt. aftale med dem, at de holder din mobil, så du ikke har mulighed for at “sidde med den”. Måske det også bare er rart, at dine forældre ved, hvordan du har det? Tit hjælper det faktisk en smule, at man får lov til at sige, hvordan man har det. Så er man pludselig ikke alene med tankerne..

Jeg er ked af at læse, at du er bange for nationale tests. Det er nemlig slet ikke meningen, at man skal være bange for dem. Nationale test er nogle værktøjer, som læreren kan bruge.

Altså en ud af mange andre ting, der kan hjælpe dine lærere med at finde ud af, hvordan de bedst kan skabe en undervisning, så du og dine klassekammerater fortsætter med at lære. Måske det kan hjælpe lidt på nerverne?

Hvis ikke, så kunne det også være rigtig godt, hvis du sagde det til dine lærere. For jeg er helt sikker på, at de heller ikke vil have, at du skal gå rundt og være bange for testene.

Det kan også være, at lærerne så vil bruge en klassens time på at snakke om, hvordan man kan blive nervøs op til prøverne. Det er der nemlig mange andre børn og unge, der bliver. Du er slet ikke alene om at have den følelse.

Jeg håber, du kan bruge mit svar. Har du brug for en snak, kan du altid ringe eller skrive til 116111.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.