Brev
Ondt i maven
Hej
Jeg døjer fortiden med ondt i maven, når jeg tænker på en af mine veninder. Vi har på det sidste været lidt uenige og hun kan finde på at komme med nogle kommentarer som gør ondt på mig også selvom hun måske ikke altid er klar over det.
Det skal lige siges at jeg også er typen som tænker alt for meget over tingene, fordi jeg ikke kan få det ud af hovedet. Hver gang jeg kan mærke at hun bliver irriteret på mig får jeg meget ondt i maven og det gør jeg også når jeg er hjemme og tænker tilbage på det.
Problemet er også at hun er den jeg snakker mest med i min klasse, og de andre i min klasse allerede er i grupper så det er svært at komme ind på de andre især også når jeg er meget generet og ikke siger meget.
De mindste ting kan give mig ondt i maven for tiden og jeg ved ikke hvad jeg kan gøre for at få det til at stoppe.
Jeg kan mærke på mig selv at jeg er blevet mere følsom og kan nogle gange godt begynde at græde ud af ingenting, jeg ved vitterligt ikke hvad jeg skal gøre, kan I/du hjælpe mig?
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 17-årige
Jeg kan virkelig godt forstå, at du fik lyst til at skrive herind. Det lyder hårdt, at gå rundt med ondt i maven over nogle uheldige kommentarer fra en veninde. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.
Mange kender det at nogle enkelte kommentarer kommer til at fylde meget i ens tanker. Man kan gå rundt og gruble over det i lang tid. Og måske har man endda svært ved at sove om natten, fordi det “sidder i kroppen”. Svære tanker kan også vokse sig større, og gøre at man får det fysisk dårligt. Jeg tænker, at det måske er noget af det, som du oplever for tiden.
Når nogle kommentarer rammer en, kan det være en god idé at sige fra. Du kan fx sige “hvorfor siger du det? det gør mig faktisk ked af det”. Nogle gange kan det man selv siger, blive opfattet på en helt anden måde hos den anden. Kan det tænkes, at din veninde ikke ved, at hun er kommet til at gøre dig så ked af det?
Følsomhed er faktisk en god og menneskelig egenskab. Det er en egenskab vi mennesker bruger, til bedre at sætte os ind i, hvordan andre mennesker har det. Samtidig kan det også være med til, at man selv måske reagerer lidt hurtigere på nogle ting, fordi der er noget som “trigger” en. Det kan være en svær balance.
Jeg kan høre, at du tænkt på nogle af din venindes kommentarer i noget tid. Måske har du også prøvet at glemme kommentarerne eller ikke tillægge dem nogen større betydning. Men det har ikke hjulpet.
Jeg tænker, at det ville hjælpe, hvis du snakkede med hende. Også selvom jeg godt ved, at det kan være en svær samtale at have. Jeg oplever nemlig ofte, at de svære følelser i sidste ende vil komme ud. Og så er bedre, at gøre det på et tidspunkt, hvor man har planlagt samtalen. Hvad tænker du mon om den mulighed?
Du kan også skrive det ned i et brev, og give det til hende, hvis det føles lettere.
Du kan fx starte samtalen/brevet ved at sige “jeg har tænkt meget over det du sagde dengang. Det gjorde mig faktisk lidt ked af det. Jeg er nemlig i tvivl, om hvordan jeg skal tolke det?”. Ved at give din veninde chancen for at omformulere, kan det gøre samtale lettere. Og det kan være en måde, at passe på jeres venskab.
Jeg håber meget, at mit svar kunne hjælpe. Hvis du har brug for flere råd eller en uddybbende svar, er du også meget velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen