Brev
Økonomi
Hej BB
Jeg er en pige på 13, snart 14 år. Min mor er eneste der tjener penge ind, men hun har lige fået en skade så, kun skal snart på sygdomspenge. (Det skal lige siges jeg ikke ser min far)
jeg skal snart konfirmeres, som jeg glæder mig meget til. Det største ønske i mit liv, er at komme på sprogrejse, jeg har ønsket mig det siden 4. Klasse. Men jeg får snart et fritidsjob hvor jeg så kommer til at tjene penge.
Jeg har tænkt på at spare alle mine konfipenge, fødselsdags penge, julegave penge og løn sammen men det er stadig ikke nok til jeg kan komme med.
Det gør mig så ked af det, fordi jeg ved det ville være en oplevelse for livet. Det er bare meget svært at glemme det fordi det har jo altid været en drøm. Hvad skal jeg gøre?
Hilsen
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 13 år
Jeg synes bestemt ikke, du skal opgive din drøm, for der findes mange forskellige måder, du kan lære sprog på og komme ud at rejse og få oplevelser for livet.
Det er faktisk muligt at søge om økonomisk støtte til en sprogrejse. Der er forskellige fonde, der giver penge til uddannelse - både til sprogrejser, efterskoleophold og længere studier i udlandet. Man skal indsende en ansøgning, hvor man forklarer, hvorfor man søger penge, og hvad end fremtidsdrøm er osv. Og det er du jo rigtig god til at formulere, for du har allerede skrevet et brev her til BørneTelefonen, hvor man tydeligt kan mærke, hvor meget du brænder for det.
Så mit forslag er, at du får en voksen til at hjælpe dig med at lave ansøgninger til forskellige fonde. Den voksne kan hjælpe dig med at finde de rigtige fonde og finde ud af, hvornår man kan ansøge osv. Jeg gætter på, at der er et par år, til du vil afsted, men I kan allerede nu begynde at undersøge, hvordan man kan søge om støtte.
Andre muligheder kunne være at finde en god billig flybillet til det land, du foretrækker (når du engang skal rejse), og finde et værelse hos en lokal familie. Hvis du sørger for, at du ikke er i turistområder, hvor de snakker engelsk, så er det nemmere at lære lokalsproget. At rejse på denne måde kan måske gøres for 2-3.000 kr. om ugen eller mindre-  afhængigt af hvor du gerne vil hen. Hvis man rejser til et område, der er meget lokalt, kan det ofte gøres for endnu færre penge, for man bor billigt og spiser billigt. I kan måske være 2 veninder, der rejser sammen.
Andre måder at lære kultur og sprog på og få en masse oplevelser kan være: at rejse med rygsæk, at blive guide, at finde en ven man skriver sammen med fra et andet land, og så komme på besøg.
Jeg har en klar fornemmelse af, at det nok skal lykkes for dig at rejse ud i verden.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen