Nye pladser..

Hej.

Vi skal snart have nye pladser i klassen.

Min ene veninde, som har det meget svært med angst osv. vil meget gerne sidde ved siden af mig. (For hende er jeg en af hendes bedste veninder)

Hun har talt med læreren om det, så vi kommer nok til at sidde sammen.

Jeg vil dog helst sidde sammen med mine andre veninder, men kan heller ikke bare sige, at jeg ikke gider sidde ved siden af hende som har det svært.

Er bare så bange for, at mine andre veninder kommer til at sidde sammen, og jeg bare bliver holdt udenfor (som jeg er blevet før).

Hvad synes du jeg skal gøre?

Tak på forhånd 🙂

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Jeg kan godt forstå, at du frygter at du vil føle dig udenfor samtidig med at du ikke vil gøre din veninde ked af det. Du lyder som en rigtig betænksom veninde!

Måske er der mulighed for at I kan sidde sammen i nærheden af dine andre veninder, hvis du også taler med din lærer? På den måde kan du måske også få din anden veninde med i pigegruppen så det bliver lidt nemmere at være dig. Der er nemlig ingen, der kan være to steder på én gang og det er der ingen, der vil kunne forvente af dig.

Hvis du har mod på at tale med din lærer, kan du måske fortælle om dit dilemma så I sammen kan finde en god løsning for jer alle.

Skulle det mislykkedes, kan du måske bruge lidt ekstra tid på dine andre veninder i frikvartererne så du ikke kommer til at føle dig udenfor indtil I får nye pladser igen?

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.