Ny skole

Jeg er lige skiftet skole pga undervisningen var dårlig, men på min nye skole føler jeg mig ikke tilpas, men undervisningen er god. jeg overvejer at snakke med mine forældre om en 3. Skole. Et helt nyt sted, skal jeg?:/

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige pige,

Jeg kan godt forstå, det er svært at være dig lige nu, hvor du ikke føler dig tilpas på din nye skole og er i tvivl om, hvorvidt du skal snakke med dine forældre om en 3. skole.

Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig til at få det bedre. Derfor vil jeg i mit svar give dig et par forslag til, hvad du kan overveje at gøre.

Du spørger i dit brev, om du skal snakke med dine forældre om muligheden for at skifte til et helt nyt sted. Jeg tænker, at det vil være en rigtig god idé først og fremmest at snakke med dine forældre om, at du ikke føler dig tilpas på din nye skole, og at du derfor går med tanker om at skifte igen.

Om det så er løsningen at starte på en 3. skole, kan jeg desværre ikke sige noget om, men nu ved jeg heller ikke præcist hvor længe, du har gået på din nye skole. Jeg fornemmer dog, når jeg læser dit brev, at det ikke er så lang tid, når du skriver: “Jeg er lige skiftet skole…”.

Hvis du ikke har gået der så længe endnu, vil jeg foreslå dig at se tiden an en 3 måneders tid. Det kan nemlig være rigtig hårdt at skifte til en ny skole og starte i en ny klasse, hvor man måske ikke kender nogen, og alle andre kender hinanden. Det har du måske allerede oplevet…

I dit brev skriver du ikke, hvad det er for ting, der gør, at du føler dig utilpas på din nye skole. Mon du har gjort dig nogle tanker om, hvad det præcist er?

Hvis du kunne prøve at blive klogere på, hvad det præcist er, der gør dig utilpas, så vil det måske også være lettere for dig at finde en vej ud af det.

Du har måske hørt udtrykket: “Al begyndelse er svær”, og jeg tænker, at det måske også er tilfældet for dig her. Men for at gøre din skoledag mere rar kunne du måske prøve at lære dine klassekammerater bedre at kende ved fx at finde en mindre gruppe og spørge, om du må være med til det, som de laver i pauserne eller frikvartererne.

Det kunne også være, at du kunne invitere en mindre gruppe hjem til dig efter skole eller i en weekend, så I kan lære hinanden bedre at kende. For de fleste er det lettere at være i skolen, hvis man har nogen at være sammen med, når der ikke er undervisning.

Du skriver i dit brev, at du skiftede skole, fordi undervisningen var dårlig på din gamle skole, og du fortæller også, at den er god på din nye. Det bedste vil naturligvis være, at både undervisningen er god, og du har det godt. Jeg håber derfor for dig, at du med tiden vil opleve at føle dig mere tilpas i skolen – uanset om det er på din nye skole eller måske på en helt tredje.

Det er virkelig godt, at du har skrevet til BørneTelefonen og bedt om hjælp i en svær situation – det viser mig, at du er god til at mærke efter, hvordan du har det. Det er en styrke, og den kan du også bruge til at få snakket med dine forældre om, hvordan det er at være dig lige nu.

Husk, at du også altid er velkommen til at skrive til BørneTelefonen igen eller ringe på tlf. 116111, hvor du kan tale med nogle søde voksne, der gerne vil lytte og hjælpe dig med lige det, du har brug for.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.