Brev
Ny på en ny skole
Hej børnetelefonen, jeg har det svært fordi jeg skulle gå på en ny skole, det er svært at fortælle at jeg er ordblind, de vil nok tror at jeg er dum. I pausen leger vi politi og røver men der var så mange der blev uvenner. Så vi droppe det. Jeg har ikke så mange at lege med. Håber i vil hjæpe mig kh en pige
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært det her med at skifte skole. Men også at det er svært at skulle fortælle om at du er ordblind, når du endnu ikke kender dem i klassen så godt endnu.
Men jeg synes at det er sejt at du prøver at være med til at lege med de andre i pauserne. Kanon godt gået, bare øv at der var mange der blev uvenner….. Måske er det bedre en anden dag? Eller måske det går bedre, hvis der leges en anden leg..?
Når du leger med de andre, vil dem i klassen jo også lære dig at kende, som den pige du er. Og på den måde finder de ud af at du er sød og rar at være sammen med. Når så de får at vide at du er ordblind, så kender de dig allerede og tænker ikke at det betyder at du er dum af den grund.
Jeg ved at der faktisk er mange børn der er ordblinde, så måske er du ikke den eneste i klassen?
Jeg ved dog også fra andre børn at det kan være svært at sige det til nogle man ikke kender. Det er meget normalt at man kan være bange for om andre tror at man er dum, selvom det jo slet ikke passer!
Men hvordan får DU så det fortalt?
Jeg tænker på om du mon har fortalt dine forældre, at du synes det er svært? Ellers så synes jeg, at det er en god ide at starte med det.
Det kan være svært. hvordan du skal starte… men du kan prøve med: …” Jeg har noget jeg gerne vil spørge jer om … jeg ved nemlig ikke hvad jeg skal gøre…..”  Du kan jo også vise dem brevet du har skrevet til os og vores svar til dig.
Måske dine forældre kan skrive til din klasselærer, om I kan mødes … Så I sammen kan snakke om hvordan de andre i klassen skal have det at vide …  En lærer ved jo hvad det vil sige det med at være ordblind, måske hun/han har prøvet at hjælpe en elev med at få det sagt før ? Din lærer kan have nogle gode forslag til hvad man kan sige og hvordan det kan siges…
Jeg vil gerne forsøge at komme med nogle forslag til, hvordan du kan få flere venner som du kan lege med i pauserne:
• Bliv ved med at være åben og vær med i legene i pauserne.
• Prøv at vis interesse for andre ved fx at være åben overfor deres interesser, spørg dem hvad de går til, eller laver i fritiden.
• Smil + godt humør smitter tit – og giver andre lyst til at være sammen med én.
• Vær modig og inviter til en legeaftale.
• Forsøg at være dig selv, som du også var på den gamle skole og TRO på dig selv. Jeg tror på, at du kan!
Jeg håber at mit svar kan hjælpe lidt på, hvad du skal gøre for at turde få fortalt om at du er ordblind.
Ønsker at du bliver rigtig glad for din nye skole.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen