Nervøs for gymnasiestart

Kære brevkasse

Jeg er en pige på 16 år, som skal starte i Gymnasiet til august.

Jeg er meget bange for at komme til at være meget alene, og ikke at have nogen at snakke med.

Udover det hører man så tit om, at omvæltningen fra folkeskolen til gymnasiet skulle være rigtig hårdt fagligt. Jeg har aldrig haft store problemer fagligt, men dette har nok også meget at gøre med, at jeg havde en rigtig dejlig klasse.

Håber i kan give mig nogle gode råd og tips til at starte i gymnasiet, så min nervøsitet når at falde lidt.

Hilsen mig

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år.

Tillykke med at du er færdig med folkeskolen! Det kan være en stor ting at skifte fra folkeskole til gymnasiet. Så jeg kan godt forstå, at du får en masse tanker omkring det og kan blive nervøs. Det er der ikke noget at sige til. Det er jo helt nyt. Det kan også være svært, at skulle sige farvel til det gamle, især når det gamle har været rigtig godt.

Når der skal ske nye ting i livet, er det naturligt at blive nervøs for, hvordan det vil gå og hvordan man vil klare det. Og man hører en masse forskellige ting om at starte i gymnasiet – ligesom du har. Det er rigtigt, at det faglige kan være en omvæltning. Man skal vænne sig til, at tingene er på en anden måde. Men det behøver ikke at betyde, at det ikke er noget man kan klare.

På gymnasiet er det noget, som lærerne er meget opmærksomme på. Så de hjælper jer med at klare den omvæltning, hvis det giver mening? Hvis det bliver for overvældende, kan man altid tale med en lærer eller vejleder om det – de har helt sikkert talt med mange elever, som synes, at det var lidt svært at overskue.

Måske har du også hørt, at det sociale ofte er en stor del af at gå på gymnasiet? Det kan også gøre, at man pludselig bliver nervøs for, hvordan det skal gå. Måske kan du tænke på, at stort set alle de andre har det som dig. Alle er nervøse, spændte og måske også generte. Der plejer at være en del arrangementer i starten, som skal hjælpe jer med at lære hinanden at kende. Så måske kan du også tænke på, at der i starten vil være nogen der hjælper med at få det sociale i gang.

Når man er i den her nye fase, ser man hinanden an og lærer hinanden at kende. Nogle gange får man øje for en eller flere personer, som man kan fornemme, er noget for én. Måske er der en person, som fortæller om noget, man kender til. Eller man kan fornemme, at man synes godt om de samme ting. Måske har man fælles bekendte. Når man får den fornemmelse, er det ofte et signal om, at der er et menneske, som man vil svinge med. Så kan man sørge for at sidde ved siden af den person, spørge hvor de har gået i skole før, hvad de har lavet i sommerferien, eller noget der passer til situationen og personen.

Måske kan du endda forberede nogle spørgsmål, som ville være nemme at bruge. Så ved du, at du altid har dem at vende tilbage til, hvis det bliver svært.

Jeg er sikker på, at det nok skal blive godt og spændende. Det meste kommer nok helt af sig selv. Og hvis ikke, er det altid okay at bede om hjælp eller tale med nogen om, at det er svært. Måske kan du også holde kontakten med de gamle venner og på den måde, dele erfaringer med, hvordan det går på gymnasiet osv.

Jeg håber alt det bedste for dig og at svaret her, har kunne hjælpe til på nervøsiteten.

De bedste hilsner fra

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.