Brev
Nervøs før engelsk time
Hej,
jeg er en pige på 13 år.
Jeg går i en god klasse, med gode venner og veninder.
Jeg er også glade for mine lærer, bare ikke når vi skal have engelske.
Sidste år blev vi delt op med de andre parallel klasser, så vi er 3 nye klasser.
Jeg er rigtig glad for min nye klasse:) Men så når vi skal have engelsk hver mandag morgen er jeg skide nervøs,
jeg tror det ligger bag en episode hvor jeg ikke vidst hvad jeg skulle sige, og så begyndte at græde.
Og så har vi bare de der drenge der bare er helt vildt gode til at snakke engelsk, og så mig som er mega dårlig til det.
Men min spørgsmål er bare hvordan jeg får nærvøsiten væk, og hvordan jeg kan blive bedre til engelsk?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det er godt at høre, at du er glad for din nye klasse og for dine lærere – altså bortset fra det med engelsk.
Du har nok ret i, at nervøsiteten over engelsk, stammer fra dengang, du følte dig så presset, at du kom til at græde, og at du er bange for, at det skal ske igen.
Du husker selv den episode helt tydeligt, men du kan godt regne med, at de fleste af de andre nok har glemt det, så det er noget, der fylder inden i dig, og gør dig nervøs.
Det er fint, at du gerne vil være bedre til engelsk, og jeg synes, at du skal snakke med din engelsklærer om, hvordan du kan blive det. Så kan du også nævne din nervøsitet. Det kan godt hjælpe bare at få det nævnt. Måske har din engelsklærer nogle forslag til øvelser, du kan lave derhjemme sammen med dine forældre. Jo mere du prøver at snakke engelsk, jo bedre bliver  du.
Men samtidig tror jeg, at du skal holde op med at sammenligne dig selv med de drenge, der bare er vildt gode til at snakke engelsk. Det er du ikke lige nu, og det er en ærlig sag. Det vigtigste er, at du gerne vil være bedre og gerne vil lære noget mere.
Vi er ikke alle sammen vildt gode til alting, og du er sikkert vildt god til noget, som drengene ikke kan. Jeg tror, at det vil hjælpe på din nervøsitet, hvis du kan sige til dig selv, at du gør det så godt, du kan, og at det er ok, at du ikke er vildt god til engelsk.
Måske vil det være en idé at snakke med dine forældre om det, så kan de støtte dig i at tale med læreren sammen, så du kan få mere ro på i engelsk og blive dygtigere.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen