model..

hej børnebrevkassen…
jeg er vildt glad for at blive taget billeder af of at tage billeder og jeg vil gerne være model.. men tør ikke spørge mine forældre.. hvad gør jeg.

jeg er også lidt bange for hvad mine venner siger til det, altså drengene. jeg har vildt meget brug for jeres hjælp!
please hjælp mig!!:-)

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 12 år.

Tak for dit brev. Du skriver, at du gerne vil være model, men at du ikke tør spørge dine forældre. Faktisk er det sådan, at når du er 12 år, så skal dine forældre give lov til, at du får taget modelbilleder, som bliver brugt i for eksempel reklamer. Så hvis det er noget, du virkelig brænder for, så bliver du på en eller anden måde nødt til at finde modet og få spurgt dem...

Hvorfor er det mon, du tænker, at du ikke tør spørge dine forældre..?? Er du bange for, de ikke vil give dig lov, for hvad de vil mene om det eller måske noget helt tredje..?

Hvordan tror du at det ville gå, hvis du nu starter med at snakke med din mor om, at du rigtig godt kan lide at få taget billeder, og om hun måske ved hvordan man kommer i de forskellige blade, for eksempel tilbudsavisen for Føtex eller tøj kataloget for H&M. På den måde kan I komme til at snakke om det, og du kan fortælle hende, at du faktisk rigtig godt kunne tænke dig at prøve det.

(Hvis du tænker at din far ville reagere mere positivt på det, end din mor, kunne det være, du kunne starte med ham i stedet?)

Du skriver også i dit brev, at du er bange for hvad dine venner vil sige til det. Hvad tænker du, at de vil sige til det..?? Hvis du fik et modeljob og at du i øvrigt ikke ændrede din måde at være på overfor dem, så tænker jeg, at de nok bare vil synes, det er lidt sejt..??

De bedste hilsner
BørneBrevkassen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.